Aftenposten og regionavisene følger VG. Tilbyr politisk reklame

Aftenposten og regionavisene følger VG. Tilbyr politisk reklame

Prinsipielt ikke noe i veien for å ha innholdsmarkedsføring med politisk budskap.

I forrige uke kunne Journalisten fortelle at VGs Partnerstudio vurderer å tilby politisk innholdsmarkedsføring før valget. 

LES OGSÅ: VG vurderer politisk innholdsreklame

Dette tilbudet er blitt avvist av blant andre Krf, forklarte partiets mediepolitiske talsperson, Geir Jørgen Bekkevold under Norsk Journalistslags landsmøte. Men VG er ikke eneste mediehus som har gitt slike tilbud. 

– Vi sa selvfølgelig nei til VGs forslag. 

Ifølge Dagens Næringsliv tilbyr også Schibsteds fire regionaviser; Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad lignende produkter. I følge sjefredaktør Espen Egil Hansen er Aftenposten prinsipielt for politisk reklame.

– I dette tilfellet vil det være et politisk parti som argumenterer for et samfunnssyn. Det som er viktig er tydelig merking. Det skal være klinkende klart hvem som er avsender, sier Hansen til DN. 

Medieforskerne Erik Knudsen og Magnus Hoem Iversen ved Universitet i Bergen har med finanisering fra Medietilsynet sett på hvordan tilliten til mediet som publiserer innholdsmarkedsføring påvirkes. Funnene viser at selv en tydelig merket annonse formet som en artikkel vil slå negativt ut. 

– De hadde signifikant mindre tillit til politisk journalistikk neste gang de ble utsatt for en redaksjonell artikkel. Bare det faktum at vi finner en signifikant reduksjon i tillit etter én eneste eksponering til en politisk «native ad» er dramatisk, sier Iversen til Dagens Næringsliv.

 

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
31.07.2017
Søknadsfrist
01.08.2017
Søknadsfrist
04.08.2017

Les også

Reagerer etter at den britiske allmennkringkasteren ble tvunget til å offentliggjøre lønninger.

Den tidligere sjefredaktøren i Istanbul-avisen Cumhuriyet mener president Erdogans posisjon er svekket de siste månedene.

I oktober vil Facebook prøve ut en betalingstjeneste der brukerne blir bedt om å tegne abonnement etter å ha lest eller delt artikler gratis.