Montgomery varsler mer klarhet i mars
– Vi vil offentliggjøre mer av planene våre når vi publiserer årsresultatet for 2007, sier Mecom-sjefen til Journalisten.
Etter Mecom-aksjens stup tirsdag sa Nick Ward, medieanalytiker i Panmure Gordon & Co., til Journalisten at «uansett hva Montgomery sier om omstrukturering og stordriftsfordeler er dette kun korttidsløsninger».
Uttalelsen kom samtidig som flere meklerhus ga uttrykk for skepsis til i hvilken grad Mecom-sjefen ville klare å omstrukturere de europeiske avishusene han har kjøpt opp i et forrykende tempo de siste to årene og levere resultatene han lover.
Svekket tillit i finansmarkedet
Til tross for mye bitterhet hos britiske journalister fra tiden han var sjef for tabloiden The Mirror, har Montgomery hatt mange beundrere i det britiske finansmiljøet, men tirsdag ble det klart at selv her var Mecom-sjefen i ferd med å miste tillit.
Til Journalisten sier Montgomery at han er klar over at de nå må sette handling bak løftene sine, og varsler at Mecom vil offentliggjøre mer om hvordan de vil gjøre avishusene sine rustet for fremtiden når de publiserer årsresultater for 2007 den 13. mars.
– Vi er i ferd med å endre virksomheten vår i et langsiktig perspektiv. Vi har en plan og vil offentliggjøre mer rundt dette når vi presenterer årsresultatene våre, sier han.
Montgomery forteller at en stor del av satsingen fremover vil være på nett. The Independent antyder at bare fra 2006 til 2007 vil vi se en økning på 25 prosent for Mecoms nettinntekter i årsresultatet for 2007.
Danmark viser vei
I Danmark er det allerede tydelig at det satses mye på å utvikle den digitale siden av virksomheten. Nettsidene til Berlingske Tidene fikk en total makeover, som inkluderte en ny satsing på en rekke journalistskrevne blogger, i året som gikk, og det er varslet at samtlige lokalaviser i den danske delen av Mecom skal få nytt, felles utseende.
Kenneth Mortensen fra Berlingske Digital, sier til danske Journalisten at de er i ferd med å etablere et samarbeid mellom lokalavisene og kommunene hvor de sistnevnte skal levere stoff til lokalavisenes nettsider. Et nytt publiseringssystem skal også gjøre det lettere for journalistene å publisere til nett fortløpende.
– Nervøst markedet
Mecom-sjefen har tidligere uttalt at andre europeiske aviser har mye å lære av norske aviser når det gjelder digital utvikling og sier til Journalisten at den norske delen av Mecom, Edda Media, leverer svært overbevisende resultater. Som i Berlingske er det også i Edda Media klart at det satset mye på å videreutvikle lokalavisene på nett.
– Vår virksomhet bør dømmes på kvaliteten i produktene vi leverer, ikke på svingningene i markedet. Mecoms svekkede aksjekurs ville ikke vært berettiget i et rasjonelt marked, men markedet er svært nervøst akkurat nå, avslutter Montgomery.