Sjefredaktør i VG, Gard Steiro, har inngått samarbeid med avisene som tidligere har vært en del av 100 % Sport.

Nå skal nesten alle de største avisene samarbeide om sportsjournalistikken

VG blir som et nyhetsbyrå for Schibsted- og Polaris-aviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De største abonnementsavisene i Schibsted og Polaris har samarbeidet om sportssatsingen 100% Sport i 19 år. Nå legges dette samarbeidet ned, og et nytt samarbeid med VG oppstår.

Det melder Schibsted i en pressemelding mandag formiddag.

Det betyr at VG skal samarbeide med blant annet Adresseavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad om løpende dekning av sport både nasjonalt og internasjonalt.

VG som nyhetsbyrå

– VG har en ytterst kompetent, innovativ og komplett sportsredaksjon. Vi er treffpunktet for sportsinteresserte fra hele landet. Det nye samarbeidet styrker vår posisjon og gir strategiske muligheter vi ser frem til å forfølge. VG og samarbeidspartnerne skal naturligvis fortsatt konkurrere om de eksklusive sportsnyhetene, skriver Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG, i pressemeldinga.

I meldinga står det at VG blir som et nyhetsbyrå for disse avisene og flere andre aviser i Polaris-konsernet.

«Avtalen betyr blant annet at videodekningen av sport blir bedre i alle aviser og at lokale sportsredaksjoner fortsatt kan konsentrere seg om den lokale sportsdekningen», står det videre.

Kirsti Husby i Adresseavisen

– Avtalen med VG gjør at vår egen sportsredaksjon fortsatt kan prioritere lokal sport, der vi alltid skal være best. Dette er det aller viktigste for leserne våre. Samtidig gir det en betydelig tilleggsverdi at vi har tilgang på nasjonal og internasjonal sport fra en så sterk samarbeidspartner, skriver Kirsti Husby, sjefredaktør i Adresseavisen i meldinga.

Ingen kutt i stillinger

Det opplyses om at nedleggelsen av 100% Sport ikke fører til kutt i antall stillinger.

Sjefredaktør i Aftenposten Trine Eilertsen skriver i pressemeldinga at det gir mening å søke samarbeid med VG i en tid der alle må bli mer effektive, siden VG er sterke på sport og spesielt på levende bilder.

– Aftenposten må bruke ressursene på sportsinnhold som styrker vår profil. Våre lesere kan dermed forvente en enda bredere sportsmeny gjennom dette samarbeidet, skriver Eilertsen.

Powered by Labrador CMS