Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Amedia rydder opp i eiermassen. Ikke før var nyheten ute om at Amedia selger Namdalsavisa til Trønder-Avisa, før innboksen bød på pressemelding om nok et Amedia-salg mandag: Teknisk Ukeblad Media AS har inngått avtale om å kjøpe Mediehuset Tek AS fra Amedia.
TU Media kjøpet alle aksjene i selskapet, med overtakelsesdato 1. september. TU Media blir med oppkjøpet det største og ledende mediehuset innenfor områdene teknologi og IT i det norske markedet.
MEDIEHUSET TEK
• Mediehuset Tek driver Norges største redaksjonelle merkevarer innen teknologi. Formålet er å veilede norske forbrukere til å gjøre gode valg. Nettstedene når ut til 700.000 unike brukere og leverer til sammen 4 millioner sidevisninger til norske forbrukere hver uke. • Mediehuset Tek er heleid av Amedia. • De viktigste trafikkildene er Google, Facebok, VG, Aftenposten og Nettavisen.
Transaksjonen omfatter nettstedene tek.no, teknofil.no, diskusjon.no, insidetelecom.no og gamer.no – i tillegg til Tek-konferansen, som arrangeres vår og høst. Tjenesten prisguiden.no, som hittil har vært en del av Mediehuset Tek, blir skilt ut som en virksomhet Amedia ønsker å utvikle videre.
Har protestert
I januar ble det kjent at de tre Amedia-avisene Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Opdalingen ble overtatt av Polaris-eide Adresseavisen. De tillitsvalgte i konsernet liker slett ikke utviklingen.
– Jeg er bekymret. Vi har protestert, lyder det fra konserntillitsvalgt Eva Stenbro i Amedia.
– Vi synes ikke noe om at Amedia selger gode bedrifter. Trønder-Avisa og Tek er solide bedrifter med en god markedsposisjon som man kan utnytte. De ville ikke blitt solgt hvis de ikke hadde hatt framtidsutsikter. Det er trist og leit at vi mister de ansatte der.
Stenbro understreker at det er eierne og konsernstyret som avgjør hva Amedia kjøper og selger. De sentrale tillitsvalgte har ikke noen direkte innflytelse på slike avgjørelser.
– Men vi sitter ikke stille og ser på. Vi sier det vi mener og har protestert mot salgene av lokalaviser og av Tek. Jeg har vært engstelig etter salgene av Stjørdalens Blad, Opdalingen og Malvikbladet tidligere i år. Vi ser hvilke utfordringer konsernet har. Amedia er en samling av små og mellomstore posisjoner, og jo flere som selges desto mer svekkes konsernets totale slagkraft.
Annonse
– Ikke flere salg
Konsernsjef Are Stokstad beroliger ansatte i Amedia om at det ikke er nye salg på gang. Konsernet er ikke under et så stort økonomisk press at dette er nødvendig.
– Namdals-Avisa og Tek er to enkeltstående salg, basert på gode industrielle løsninger for begge bedriftene. Det er en kjent sak at Steinkjer og Namsos har markedssynergier, og vi valgte å gå i dialog da vi fikk et konkret bud på Namdalsavisa. Tek er en løsning som er god for både dem og Teknisk Ukeblad, og ikke minst for den publisistiske kraften innen teknologi. Dette er ikke innenfor kjernen av det Amedia driver med.
– Noen tror nå at neste salg fra Amedia blir Tidens Krav til Polaris Media?
– Nei, det er ikke aktuelt. Vi jobber ikke med planer om å selge flere lokalaviser. Det ligger ingen andre hensyn enn gode løsninger bak de salgene vi har gjort. Vi er langsiktige eiere, men det skjer jo endringer fra tid til annen, sier Stokstad til Journalisten.
700.000 nye
Kjøpet av Mediehuset Tek sikrer TU Media en trafikk på mer enn 700.000 unike brukere i uka. TU Media har i dag en samlet digital trafikk på rundt regnet 325.000 unike brukere i uka netto for tu.no og digi.no.
– Vi ser fram til å få med oss flere dyktige medarbeidere og innarbeidede merkenavn. Kjøpet styrker TU Media AS sin posisjon og ambisjon i det norske markedet. Vi vil med dette nå circa 20 prosent av den lesende norske befolkning ukentlig. Det er trolig verdensrekord for en publisist med fokus på teknologi, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i TU Media.
Stokstad er glad for enigheten med TU Media AS.
– Vi mener det er strategisk og industrielt riktig at disse nettstedene blir eid av noen som har teknologi og IT som sitt kjerneområde, slik TU Media har, sier konsernsjefen i en kommentar.
Annonse
Digitalutvikling
TU Media har de siste par årene lagt betydelige ressurser i digital kommersiell og redaksjonell produktutvikling. Med kjøpet av Tek vil TU Media bli tilført både nye produkter og kompetanse innenfor viktige og attraktive områder.
– Dette kjøpet endrer TU Media for alltid. Vi blir en betydelig digital publisist. Vi vokser også innenfor konferanser. Dette er viktige områder for oss å vokse på, sier Moberg.