Aftenposten prøver med to betalingsmodeller

Og lykkes ifølge dem selv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I november er det to år siden Aftenposten innførte nettbetaling. Mediehuset etablerte da som eneste i Norge takstametermodellen og ga leserne tilgang til åtte artikler i uken uten å kreve betalt.

Les også: Fotograf vil ha erstatning fra VG etter det hun karakteriserer som bildetyveri

God utvikling

Siden den gang er det kommet drypp fra Aftenposten om brukerutviklingen. Tidligere administrerende direktør Sondre Gravir fortalte tidlig om høy konverteringsratio fra brukere som hadde prøveabonnement til å bli fullt betalende. Han sa i mars i fjor at dette tallet var på 66 prosent. Så sent som på nyåret i år skrøt den samme Gravir at Aftenposten da hadde 50.000 betalende digitale abonnenter . I det ligger det at de enten betaler for å få innholdet kun digitalt, eller en kombinasjon av digitalt på ukedager og papir i helgene.

Mediekommentator Anders Brenna angrep den gang tallene og kalte disse for mikroskopiske, men konstaterte samtidig at det var hyggelig at det var en økning. Privatøkonomene sa samtidig at det var stor betalingsvilje blant publikum. 

Les også: Bjeffingen midt i blant oss

Publisher Espen Egil Hansen fortalte i mai at det var dugnad internt i mediehuset i jakten på de yngre brukerne.

På forsommeren utvidet Aftenposten betalingsløsningen. I tillegg til takstameterløsningen har de også etablert en freemium-modell for alt innhold fra A-magasinet.

Her finner du Journalistens omfattende dekning av Aftenposten.

Prøver med flere sugerør

Produkt- og lesermarkedssjef Tor Jacobsen sier til Journalisten at hybriden ble etablert som følge av ønske om å eksperimentere mer. 

– Dessuten konverterer A-magasinet godt. Ofte er den siste saken leserne er inne og leser før de eventuelt kjøper et abonnement en artikkel fra A-magasinet, forklarer han. 

Det hele begynte som en test i juni, men etter en betraktelig økning av nye betalende abonnenter vil forsøket i hvertfall fortsette fram til jul. 

Jacobsen deler ingen tall på nøyaktig hvor mange digitalt betalende de har i Aftenposten i skrivende stund, men understreker at eksperimenteringen med A-magasinet har økt det daglige salget fra nett med over 50 prosent hver eneste dag. 

Her kan du lese mer om nettbetaling.

Vil prøve mer

I sommer har Aftenposten også prøvd ut andre metoder for å tiltrekke seg digitale brukere. Blant annet ved å stenge betalingskravet helt i juli, men fortsatt kreve innlogging. Med hjelp av premier som mobiltelefoner og tur til New York konstaterer Jacobsen at antallet som valgte å logge seg inn, gikk over alle forventninger. 

– Men det er litt for tidlig å si hvordan det går å konvertere disse til betalende abonnenter Denne fasen har akkurat startet, men foreløpig ser det svært lovende ut. 

Mer-inntekter fra brukerne synes å være mantra til nesten alle aktører i mediebransjen. Så også Aftenposten. Dermed er det viktig å få disse over på digitale flater. Derfor vil Aftenposten også fortsette sine eksperimenter gjennom høsten. 

Powered by Labrador CMS