– Cloud Story skal være best i klassen på presseetikk, sier redaksjonssjef Marte Glanville (til venstre). Her sammen med journalistene Tommy Halvorsen og Åslaug Græsvold. Foto: Cloud Media Service
– Cloud Story skal være best i klassen på presseetikk, sier redaksjonssjef Marte Glanville (til venstre). Her sammen med journalistene Tommy Halvorsen og Åslaug Græsvold. Foto: Cloud Media Service

Cloud Media med etisk regleverk for innholdsbyråer

Lover klart skille til det kommersielle og full åpenhet om kundelistene.

Published Updated

– Det er en stor forskjell på journalistikk og reklame. Det må også reflekteres i hvordan man organiserer seg internt og hvilke regler man følger, sier digitalsjef og partner Lucas H. Weldeghebriel i Cloud Media Service.

Han viser til at det finnes få kjøreregler når man pløyer ny mark. Det siste året har flere innholdsbyråer som tidligere levde av å lage innhold for bedrifter - også kalt content marketing - i tillegg begynt å produsere redaksjonelt innhold for mediehus. Weldeghebriel peker på at det ikke nytt at mediehus har en kommersiell og redaksjonell side, men det er relativt nytt at eksterne produksjonsselskap i trykte og digitale journalistiske medier også leverer kommersielle tjenester.

Lucas H. Weldeghebriel, Cloud Media Service.<br>Foto: Tommy Halvorsen
Lucas H. Weldeghebriel, Cloud Media Service.
Foto: Tommy Halvorsen

I august ble det kjent at Cloud leverte både innholdsreklame og journalistikk til store medier som VG og A-magasinet, noe som bidro til fokus på integritetsutfordringen mellom journalistikk og betalt innhold.

Les mer om Cloud Media Service her

Skiller børs og katedral

– Vi har etablert regler internt hos oss som tydeliggjør skillet mellom børs og katedral. Ingen skal være i tvil om at vi ikke er ryddige, fordi hele forretningsmodellen vår står og faller på vår troverdighet, sier Weldeghebriel.

Cloud Media Service har to avdelinger: Cloud Content jobber med innholdsmarkedsføring, mens Cloud Story leverer redaksjonelt innhold til mediehus som følger Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten.

– Vi skal være best i klassen på presseetikk. Alle kunder skal stole på at Cloud Storys innhold er produsert etter de samme presseetiske regler som mediene ellers forholder seg til. For å sikre at journalistikk levert av Cloud Story holder etablert presseetisk standard, har vi vedtatt følgende regler, sier redaksjonssjef i Cloud Story Marte Glanville.

Dette er reglene

1. Klart og tydelig internt skille mellom redaksjonell og kommersiell avdeling.
2. Frilansere som leverer innhold til mediebedrifter via Cloud Story må signere habilitetserklæring. Oppdragsgiver skal til enhver tid ha fullt innsyn i frilanserens eventuelle bindinger.
3. Journalister som benyttes av Cloud Story, kan ikke benyttes av Cloud Content. Journalister i Cloud Media Service jobber enten for kommersiell eller redaksjonell avdeling.
4. Full åpenhet i Clouds Contents kommersielle kundelister. Vi vil til en enhver tid tilby fullt innsyn i våre kundelister.
5. Cloud Story følger Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten, og leverer kun innhold til mediebedrifter som gjør det samme.

– Det er i alles interesse at resten av bransjen følger etter og utarbeider sine egne etiske regelverk, ellers må de gjerne kopiere vårt, sier Glanville.