Knut Ivar Solnes. Foto: Martin Huseby Jensen
Telenor tar tap på Amedia-salg
Verdien på mediekonsernet har stupt i verdi på kort tid.
I august i fjor verdsatte Telenor sin andel av Amedia til 508 millioner kroner, ifølge tall Journalisten har innhentet. Mandag ble hele Amedia solgt for 395 millioner kroner til en ny stiftelse som Sparebankstiftelsen DNB skal yte nødvendig lån til.
Salget gir Telenor opp mot 190 millioner kroner for aksjene i Amedia. Dermed må teleselskapet ta et regnskapsmessig tap på aksjene på over 300 millioner kroner. Beløpet blir enten ført på 2015-regnskapet eller 1. kvartal 2016, får Journalisten opplyst fra Telenor.
LO får opp mot 153 millioner kroner for posten de har verdsatt til 160 millioner kroner som er den summen de gikk inn i daværende A-pressen med i 1989. Andre fagforbund og Fritt Ord deler resten på 52 millioner kroner av de 395 millioner kronene som utbetales.
Beste for selskapet – og eierne
Styreleder Knut Ivar Solnes i Amedia, som representerer Telenor, sier til Journalisten at salgssummen representerer verdien av Amedia.
– Mediemarkedets utvikling har hatt betydelig innflytelse på verdien av Amedia. Vi har funnet en god løsning, sier Solnes.
Han sier at eierne har lagt vekt på å finne en riktig løsning for Amedia og en god løsning for dagens eiere, Telenor og LO.
– LO og Telenor har samarbeidet godt. Den prosessen som ble satt i gang i fjor har vært godt samkjørt.
I et intervju med Amedia-styremedlem og tidligere LO-leder Roar Flåthen i fjor, kom det frem at det i aksjonæravtalen mellom de to storeierne lå en åpning for å børsnotere Amedia om ikke andre løsninger lyktes.
– Vi har vurdert ulike løsninger, men valgt den beste for selskapet, sier Solnes om børsnotering ble vurdert.
Reell verdi
Andre kilder Journalisten har snakket med sier at salgssummen på 395 millioner kroner trolig ligger nært den reelle verdien på Amedia, altså det markedet var villig til å betale.
Amedia understreker at salgssummen inkludert pensjonsforpliktelser, gjeld og omstruktureringskostnader verdsetter konsernet til 1,4 milliarder kroner.
For bare litt over fire år, i desember 2011, kjøpte daværende A-pressen Edda Media for 1,7 milliarder kroner. Kjøpet ble delvis finansiert ved å selge A-pressens andel av TV 2 til danske Egmont for 2,1 milliarder kroner.
Tidligere A-pressen har også utbetalt samlet utbytte til eierne på drøyt 1 milliard kroner i perioden 1998 til 2012.