Konserndirektør i Egmont, Steffen Kragh, har grunn til å smile over de økonomiske resultatene i 2015. Foto: Egmont
Omsetningsrekord i Egmont
Mediekonsernet Egmont oppnådde sitt nest beste resultat gjennom tidene i fjor. Gode tall også for datterselskapet TV 2 og den øvrige norske medievirksomheten.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det danske mediekonsernet Egmont kom ut av 2015 med sin høyeste omsetning noen sinne, med 14 milliarder norske kroner. Det er en fremgang på 5,2 prosent.
– Det er svært tilfredsstillende at vi øker omsetningen for fjerde år på rad i et globalisert mediemarked og samtidig bevarer et høyt resultat. Kjerneområdene våre – film, tv, magasiner og bøker – er sunne, men blir utfordret av nye forbruksmønstre, stigende rettighetspriser og hard global digital konkurranse. Vi har målrettet skapt en rekke nye virksomheter som bidrar positivt til veksten og danner fundamentet for et sterkt Egmont også i fremtiden, samtidig som vi transformerer våre eksisterende medievirksomheter. Vi gleder oss over at vi både styrker alle våre forretningsområder og samtidig kan dele ut 106 millioner kroner til målrettede innsatser for barn og unge samt at vi gir støtte til filmtalenter, sier konsernsjef i Egmont Steffen Kragh i en pressemelding.
Driftsresultatet før renter og avskrivninger (EBITDA) var 1,7 milliarder kroner. Resultat før skatt (EBT) landet på 908 millioner kroner. Samlet sett var resultatet i 2015 tidenes nest beste, kun overgått av det uvanlig høye 2014-resultatet, som var positivt påvirket av engangsposter i TV 2.
TV 2 leverer
Alle forretningsområdene til Egmont presterte godt. Det gjelder også TV 2 Norge, som hadde sin høyeste omsetning noen sinne målt i norske kroner i 2015. Mediehusets omsetning økte med 118 millioner, fra 3,8 milliarder kroner i 2014 til nær 3,9 milliarder i 2015. Årsresultatet før skatt endte på 382 millioner kroner, mot 732 millioner i 2014.
Årsaken til den store forskjellen på driftsresultatet er at TV 2 i 2014 fikk en betydelig engangsinntekt på omlegging av selskapets pensjonsordning.
– Fremover er det klart at TV 2 vil operere under betydelig tøffere vilkår, selv om resultatet for 2015 er tilfredsstillende, sier administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2.
TV 2 har gjennom 2015 gjennomført løpende effektivisering av driften som dempet underliggende kostnadsvekst til 1,8 prosent.
– I likhet med de fleste nasjonale medieaktører ser også vi i TV 2 at det blir mer og mer utfordrende å sikre en sunn virksomhet med fornuftig lønnsomhet fremover. Derfor arbeider vi aktivt med grep som skal bidra til at TV 2 fortsatt kan nå sine mål, sier Sandnes.
TV 2s inntekter utviklet seg positivt som en følge av oppkjøpet av C Mores norske virksomhet, og som følge av positiv utvikling i digitale satsninger som TV 2 Sumo og TV2.no. 2015 var også preget av vekst i TV 2s datterselskaper, spesielt i video-teknologiselskapet Vimond Media Solutions som har fått en rekke ledende globale kunder i 2015. I tillegg øker inntektene som følge av nye oppkjøp, herunder teknologiselskapene Aventia Media og Screen Story.
Den norske ukepressevirksomheten i Egmont Publishing fikk en beskjeden nedgang i sin omsetning og endte på 1,5 milliarder kroner i fjor.
– Økningen i driftsresultatet fra 169 til 218 millioner kroner, selv med fallende topplinje, er det våre 411 kollegaer vi skal takke for, sier Espen Asheim, administrerende direktør i Egmont Publishing.
– Vi er svært godt fornøyd med resultatene. Den underliggende utviklingen i opplags- og annonsemarkedet for papir utfordrer oss selvfølgelig, men summen av de tiltakene vi gjennomførte har gitt oss de resultatene vi var ute etter, sier Asheim.
Det hører med til historien at Egmont Publishing reduserte antall årsverk fra 461 til 411 i løpet av fjoråret.