Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no
Enig med Nettavisen - fortsatt forhandlinger med VG
Forbrukerombudet er blitt enig med Nettavisen om merking av reklame, mens VG fortsatt har ulikt syn.
Forbrukerombudet avslutter saken mot Nettavisen, mens forhandlingen med VG fortsetter. Det går fram av en pressemelding fra ombudet.
I mai gjennomførte Forbrukerombudet et tilsyn for å sjekke hvordan reklame og kommersielle budskap er presentert i fire av Norges største nettaviser; vg.no, dagbladet.no, nettavisen.no og aftenposten.no.
Les også: Presseorganisasjoner vil be Forbrukerombudet utdype kritikk om skjult reklame
“Forbrukerne har krav på å vite hvem som er avsender av budskapet, om det er reklame eller journalistikk, slik at de kan vurdere innholdet på rett måte. Under tilsynet fant ombudet flere brudd på forbudet i markedsføringsloven mot skjult reklame i Nettavisen og VG”, heter det i pressemeldingen.
– Vi har hatt gode og konstruktive samtaler med både Nettavisen og VG, og avslutter nå saken mot Nettavisen. Nettavisen har gjort en del endringer, og vi er nå enige om de punktene der vi har avdekket brudd på markedsføringsloven. Nå forventer vi at avisa følger rutinene de har skissert for oss for identifisering av reklame i framtiden, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Les også: Forbrukerombudet vil ha nye og felles regler mot skjult reklame
VG har endret ulovlig markedsføring av mattjenesten godt.no, ifølge ombudet, som imidlertid vil fortsette å diskutere merkingen av innhold på MinMote og artikler som omtaler Vektklubb etter sommeren.
– Samtalene med VG har vært gode og konstruktive. Selv om vi så langt har ulikt syn i noen saker, opplever jeg at vi har samme ønske om å gjøre skillet mellom reklame og annet innhold så klart som mulig. Jeg forventer at vi at vi kommer til enighet, sier Nergård.
Les brevene fra Forbrukerombudet til VG og Nettavisen.