Glåmdalen solgte forsiden til bilforhandler
Ingen ramaskrik i mediehuset, men det skal henge høyt å selge forsiden til annonsørene.
Det er gått ei uke siden Glåmdalen fulgte i fotsporene til blant andre Haugesunds Avis og publiserte en annonse over hele forsiden. Et grep som for snart tre år siden ble reagert negativt på blant de ansatte i Haugesund. I dag kan det virke som om de ansatte mer trekker på skuldrene.
– Vi var forberedt på at den ville komme og det er ingen store ramaskrik, sier journalist Britt-Ellen Nergård. Hun er også leder i NJ i Amedia.
– Det handler om andre måter å tjene penger på. Og så er det i hvert fall ingen tvil om at det er en annonse, sier hun til Journalisten.
Hun sier at det ikke er slik de ønsker å bruke forsiden, at dette er et unntak og at det skal henge høyt.
Skal henge høyt
Ansvarlig redaktør Thor Sørum-Johansen i Glåmdalen sier at de opplever en viss forståelse for at de bruker forsiden til annonseplass.
– Og så ville det vært synd om ingen reagerte. Rart om folk ikke gjorde det. Det har vært få negative tilbakemeldinger, jeg tror vi har fått to, kanskje tre, henvendelser direkte. Og så har vi fått en del kritikk på lokale Facebook-sider, men noen har også vist forståelse for grepet.
Han som alle andre ønsker nyheter på forsiden, men den er også et attraktivt format for annonsørene som må prøves ut. Når så er sagt vil det ikke være snakk om å hyppig selge forsiden til annonsører.
– Dette er et produkt som vi må ha godt betalt for. Ikke noe vi kan gjøre ofte, men om vi selger fem eller ti slike i året vil det være gode penger for oss.
Samtidig må Glåmdalen finne ut av om dette er det Sørum-Johansen karakteriserer som friske penger. Altså inntekter som kommer på toppen av de ordinære annonsebudsjettene.
– Det skal være noe spesielt, og det skal koste, sier redaktøren og understreker at det neppe vil være snakk om annonse for svinekoteletter til 19.90 kiloen.
Skal være spesielt
I Dagbladet forsøkte de med annonse over halve forsiden for noen år tilbake. Sjefredaktør John Arne Markussen i avisen sier til Journalisten at dette ikke er et grep som skal brukes for ofte.
– Det skal være noe spesielt med forsiden til en avis. Men vi har åpent sinn om det dukker opp innovative forslag.
Kampanjen som var for teleselskapet Tele2 opplevde de i mediehuset som vellykket og som ryddig.