Innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio ser lyst på 2017. Foto: Facebook-profilbilde/Mattis Sandblad
Svein Arne Haavik er stolt av å være med på å finansiere den gode journalistikken
Hadde ingen problemer med å gå fra å være pressemann til reklamemann.
Innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio jobbet redaksjonelt i VG i nesten 25 år før han gikk over til «the dark side». De siste seks årene var han redaksjonssjef.
– Overgangen fra det redaksjonelle for meg var ganske gøy. Jeg jobber ikke med nyhetsinnhold lenger, men jeg jobber fortsatt med godt innhold, sier han, og legger til:
– Om vi i Partnerstudio kan være med på å finansiere den gode journalistikken for samfunnet vårt og demokratiet, er vi stolte av det.
Ved oppstarten hadde VG Partnerstudio fire medarbeidere. Nå, litt over et år senere, er de 13. Av disse er ti tidligere journalister. Mange er hentet fra VG. Haavik sier han er heldig som har fått lov til å ansette mange unge, flinke og engasjerte folk.
– Vi må skaffe kontraktene og konseptene først, så ansetter vi etterpå. Vi prøver å vokse generisk ut fra hva vi skal levere.
Les også: VG satser på betalt innhold
Nye avtaler signert
Søndag ble det kjent at Rema 1000 bryter samarbeidet med VG. Etter nyttår flytter matvarekjeden innholdet til egne kanaler. Det vil ikke påvirke driften av VG Partnerstudio.
Les også: Rema vil konkurrere mot mediehusene
Haavik forteller Journalisten at Partnerstudio allerede har avtaler med andre leverandører som fyller opp for Familieliv. Han vil ikke gå nærmere inn på hvem de har signert med.
Haavik mener de har lært masse om hvordan innholdsmarkedsføring skal fungere gjennom samarbeidet med Rema, noe de vil bruke i nye avtaler. Han forklarer at de skal levere på Familieliv som vanlig fram til nyttår.
– Vi ser på det som en vesentlig del av avtalen med Rema. De skal få den effekten de har fortjent. Så det blir store satsinger og nye bloggere helt fram til prosjektet er over, sier han.
Felt i PFU
I slutten av januar ble VG felt i Pressens faglige utvalg (PFU) for Familieliv. Haavik forteller at de i kjølvannet av fellelsen har lagt et nivå på kontrollrutiner som er bedre enn hos mange redaksjoner. Innholdet skal gjennom tre ledd etter innholdsprodusenten.
Kommentar: - VG snylter på sin egen redaksjons troverdighet
– Det er ekstra viktig å ikke gjøre noen feil når noen faktisk finansierer innholdet. Vi har også en annen lovgivning å forholde oss til. Noe som er bra, og gjør at vi må være skjerpet. Alle vi intervjuer får skriftlig hva vi leverer, slik at de ikke misforstår og tror at de bidrar til redaksjonelt innhold.
Haavik mener samarbeidet har tilført både VG og Rema mye. Familieliv har nådd 14,9 millioner sidevisninger. Det er ikke tatt noen endelig beslutning på hva som vil skje med Familieliv nå som Rema har trukket seg ut. Innholdssjefen mener fortsatt at dette er et tema og et innhold som fungerer godt. Han mener at det å være småbarnsfamiliens rådgiver ikke er noen dum posisjon å ta.
Les også: NTB blir fjernet fra VG Familieliv. Nå jobbes det med å trekke opp linjer
Satser på levende bilder
Nå ansetter VG Partnerstudio flere folk som også skal levere levende bilder, noe de ser blir mer vesentlig.
– Vi har en kundemasse som tilsier at vi må ha det for å levere. Nå distribuerer vi korte videoer også på Facebook og ser at det skaper en kjempeeffekt og mye trafikk.
Han mener de største forskjellene på redaksjonelt innhold og content marketing er at innholdet skal skape effekt for en kunde, i tillegg til at det skal være godt innhold for leserne.
Haavik trekker fram Smart-samarbeidet med Komplett som ett av flere eksempler der han mener Partnerstudio lykkes med å få til effekt for de som betaler for innholdet, og samtidig lage innhold leserne setter pris på.
– Vi ser lyst på 2017 og er komfortable med å ha fått med oss en stab av flinke folk. Så har vi en opptrappingsplan som er bra.