Eirik Dyrøy Lotsberg (22) forventet ikke kantine med varme quesadillaer – fikk fast jobb.

Eirik Dyrøy Lotsberg (22) forventet ikke kantine med varme quesadillaer – fikk fast jobb.

Stillingsannonsen for Hordaland Folkeblad gikk viralt og satte søkerrekord. Praktikant ved Nynorsk Avissenter kapret jobben. 

I februar lyste Hordaland Folkeblad ut fast stilling som journalist. I annonseteksten sto det blant annet:

Her byd me på kort veg mellom fjord og fjell, endelaus trivnad, gode kommunale tenester (zzz) og ei rekkje andre gode som absolutt alle kommunar i Noreg skryter av med jamne mellomrom

Og av ønskede kvalifikasjoner var det viktig at journalisten: ikkje forventar kantine med varme quesadillaer og Tesla som firmabil, men set pris på ein arbeidsplass med moderne data- og fotoutstyr, tenlege kontorlokale, fredsæle og venlege kollegaer, kjøleskap med innebygd frysar, hypermoderne frankeringsmaskin, mindre moderne mikrobølgjeomn, vasskokar, kombinert kopimaskin og skannar og Toyota Auris”

 

Søkerrekord

Stillingsannonsen som ble publisert hos Journalisten passerte til slutt over 40.000 visninger. Den gikk viralt. Men ga det noen effekt?

– Jeg druknet ikke i søknader. Det er som sagt grenser for hvor mange som er villige til å flytte på seg bare fordi vi er så sabla festlige. Men vi fikk vel 20 søknader, og det vil jeg tro er uvanlig mange i Lokalavis-Norge. Og utvilsomt rekord hos oss, sier redaktør Sigbjørn Linga i Hordaland Folkeblad.

Godt kvalifiserte

Sigbjørn Linga

Med unntak av en svenskbulgarer som kunne mange språk, men ikke nynorsk, som er avisens målform, var så nær som alle søkerne ifølge Linga av et slikt kaliber at han kunne ansatt dem.

– Flere av søkerne var svært kvalifiserte og meritterte med bakgrunn frå større mediebedrifter, men noen av de beste var såpass gamle at de utelukkende røyk på alderen. Vi ville helst ha ungt blod, gjerne ei kvinne, men det ble til slutt en ung mann. Vi sleit med å bestemme oss, for flere stilte omtrent likt med litt ulike kvaliteter.

– Et annet poeng er at få av søkerne var lokale. Alderen var fra 20 til vel 60. Markedsføringen vi oppnådde med toskeskapen vår, hadde utvilsom en effekt som annonsering i seg selv ikke hadde gitt.

Sannferdig innfall

Han understreker at utlysningen imidlertid hverken var planlagt eller gjennomtenkt.

– Så smarte er vi faktisk ikke. Flere skrev også til oss og sa at de gjerne ville ha jobbet her om de bare hadde vært journalister. Heldigvis søkte de ikke.

Redaktøren har ingen planer om å gjenta suksessen. Håpet er at nyansettelsen er en stabil kar som vil sitte lenge i stillingen. Om det skulle skje har Linga ingen tro på at en gjentakelse vil kunne gi samme effekt. Men skulle det skje, så vil annonsen igjen skrives etter innfallsmetoden.

Eirik Dyrøy Lotsberg

 

Eirik Dyrøy Lotsberg tiltrer stillingen i Hordaland Folkeblad 20. April.

– Han vil bli møtt av akkurat det vi skreiv i stillingsannonsen, for sannferdig var den virkelig. Han har til og med vært og inspisert mikrobølgeovnen vår fra 80-taltet, et arvegods fra broren til aviseieren, uten å trekke søknaden.

Søkt uansett

Lotsberg har en bachelor i medievitenskap med kreativ skriving fra universitetet i Winchester i England, han har jobbet en sommer i lokalavisen Vestnytt, og siden i høst har han vært praktikant i Nynorsk Avissenter, med praksis i Firda og Kvinnheringen. Han kan fortelle at annonseteksten ikke var utslagsgivende for at han søkte stillingen. Han ville søkt der, selv om den hadde vært tradisjonell og kjedelig. 

– Men jeg fikk mer lyst på jobben når jeg så annonsen. Det virker som et morsomt sted å jobbe, sier Lotsberg. 

Han er fra Sotra, som rett nok er i Hordaland fylke, men et stykke fra Norheimsund. Han må flytte på seg for jobben. 

– Jeg har lyst til å jobbe som journalist, og da må man være villig til å flytte på seg. Jeg hadde ikke forventet å få fast jobb nå, så den alternative planen var å studere videre. 

 

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

TRONDHEIM (Journalisten): Etter å ha gått gjennom forsideoppslagene om terroristen, kunne Anne Gjelsvik dele bildebruken i fire faser.

Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, mener mangelen på kvinner i ledelsen er gårsdagens problem som ennå ikke er løst.