Kongen og dronningen fra åpningen av TV 2 i september 1992. Foto: TV 2

Medieforsker om TV 2s 25 år: Fra frekk og nyskapende til trygg og veletablert

Medieprofessor Gunn Sara Enli mener den kommersielle allmennkringkasteren ligger godt an til å lande TV-avtale med staten om de vil.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag 5. september er det 25 år siden den kommersielle allmennkringkasteren startet opp sine sendinger fra Bergen. I løpet av disse årene har TV 2 gått fra å være en kommersiell frekkis i opposisjon - til å bli et trygt og veletablert mediehus.

Slik beskriver medieforskere Gunn Enli TV 2. Hun har sammen med kollega Trine Syvertsen analysert kanalens første 25 år basert på intervjuer med alle kanalens ansvarlige redaktører; Bjørn Atle Holter-Hovind (1991-1993), Arne A. Jensen (1993-1999), Kåre Valebrokk (1999-2007), Alf Hildrum (2007-2015) og Olav T. Sandnes (2015-).

– TV 2 startet som en enfant terrible og urokråke, og var veldig frekk og nyskapende. Men TV 2 har vært gjennom mange faser, og er nå en av de etablerte. Vi har nå en situasjon hvor man tenker at hvis vi mister TV 2, mister vi en del av offentligheten og arven vår, sier Enli til Journalisten.

Gunn Enli.

Intervjuene med de tre første redaktørene ble gjort våren 2002 i anledning en bok om TV 2s første ti år. Intervjuene med de to siste er gjort for ett år siden.

Merkevare-suksess

Enli sier at TV 2 har klart å holde på en formel med å drive merkevarebygging som en nøkkel til suksess. Dog har merkevarene endret seg gjennom årene, for eksempel gjennom at TV 2 ikke lenger markedsfører seg som en «seriemester». 

– «Norges seriemester» var et slagord de brandet seg på. De bygde seg opp med serier som Ally McBeal og Friends på tirsdagene. De skjønte det var billigere å kjøpe inn amerikanske serier i stedet for å lage dem selv. Men den forretningsmodellen har endret seg med Netflix og andre aktører. 

Netflix inntok det norske markedet i 2012. Dagens toppsak Olav T. Sandnes sier i analysen at norske dokumentarserier og norsk drama er eksempler på programmer som tilfredsstiller kriterier til kulturell og geografisk nærhet. Fire av de fem redaktørene har måttet prioritere konsesjonsforhandlinger med staten. Slik har språket fra toppsjefen også blitt mer dempet, sier Enli:

– Det kan være en utfordring for TV 2 å komme gjennom overfor myndighetene. Men de tenker mye på inntjening for øvrig også. TV 2 tenker at de har dialog med myndighetene, og Sandnes er veldig inne på den banen. Han er lydig og provoserer ingen sammenliknet med Valebrokk og Jensen som begge var krigerske.

Gode kort på hånden

Da Kulturdepartementet utlyste en kommersiell TV-avtale i fjor, lot TV 2 være å søke. En ny avtale er lyst ut i år med søknadsfrist 23. september. Den inkluderer 135 millioner kroner i årlig overføring fra staten til anbudsvinneren.

– TV 2 har lyst til å være en allmennkringkaster. Det er lønnsomt å ha en annen status enn TV3 og TVNorge. Og myndighetene har behov for en norsk aktør som kan være en reell konkurent til NRK i den norske offentligheten.

– Så TV 2 har gode kort på hånden for å få avtalen om de ønsker den?

– Utlysningen var til å begynne med ganske gullkantet og lukrativ for TV 2. I mellomtiden har det skjedd store endringer. De ble etter hvert avkrevet vederlag fordi myndighetene skjønte at dette ble veldig lønnsomt. Nå er det tap, og de må kutte. Utlysningen er som TV 2 kan leve med, men det er i stor grad nyheter som er det bærende argumentet for at TV 2 skal få støtte. Man tenker at det å ha bare en aktør i NRK er et skummelt scenario å komme tilbake til. Drama og reality kan man få av andre aktører, selv om det er en fordel at TV 2 som institusjon leverer bredt både på nyheter og drama. Det er helt klart at denne utlysningen er åpen for flere søkere enn TV 2-huset, men det er tydelig at TV 2 har klar fordel.

I analysen skriver Enli og Syvertsen at redaktøren har vært en garantist for at TV 2 oppfyller det publisistiske. Men det har endret seg fra Valebrokks tid til Sandnes, som har bakgrunn som finansdirektør i spillselskapet Funcom og som toppsjef i den norske virksomheten til TV 2s eier, Egmont. I dag er det mer fokus på forretningsmodeller, sier Enli.

– Det viser at vi er i ny tid nå hvor redaktørrollen også reorganiserer seg mot det digitale. De klassiske redaktørtypene som Valebrokk er ikke det man vil ha i dag.

Les hele analysen av TV 2s første 25 år her.

Powered by Labrador CMS