Deler av Longyearbyen på Svalbard i bakgrunn av verdens nordligste solur. Foto: Glenn Slydal Johansen
Deler av Longyearbyen på Svalbard i bakgrunn av verdens nordligste solur. Foto: Glenn Slydal Johansen

E-tjenesten tilbakeviser nyhetssak fra Aldrimer.no om at Russland trente på å invadere Svalbard

Kjetil Stormark i Aldrimer.no mener dementiet bygger på ulik oppfatning om semantikk.

Published Updated

Onsdag morgen skrev nettstedet Aldrimer.no at Russland under øvelsen Zapad i september øvde på å invadere Svalbard. Redaktør Kjetil Stormark siterte «seks forskjellige forsvarskilder» med «tilgang til nasjonale og dels også NATO-rapporter» som skulle beskrive det russiske øvingsmønsteret.

Aldrimer.no er blant annet finansiert med millionbeløp av venner av forsvaret.

Overfor VG avviser norsk etteretningstjeneste at russerne øvde på Svalbard-invasjon.

– Det var ingen slik aktivitet, skriver sjefen for E-tjenesten, Morten Haga Lunde, i en e-post til VG.

– Det er ikke ofte jeg leser en nyhetssak i norske medier som har så mange feil i seg som denne saken fra Aldrimer.no, skriver han videre.

Uakseptabelt

Erling Borgen
Erling Borgen

Forsvarsdepartementet avviser også overfor VG at krisemøter som Aldrimer skrev skulle ha skjedd etter det påståtte simulerte angrepet mellom NATO og norske militære myndigheter ikke har funnet sted.

Gravejournalist Erling Borgen kaller på Facebook NRKs gjengivelse av Aldrimers artikkel for pinlig krigshissende propaganda.

– I min journalistiske virkelighet er det overhodet ikke akseptabelt å bruke anonyme kilder som bakgrunn for et slikt oppslag. Nettstedet klarer ikke en gang å fremvise et eneste dokument som kan belegge oppslaget, skriver Borgen.

Semantikk

Kjetil Stormark
Kjetil Stormark

Aldrimer.no er tidligere felt med den mildere formen kritikk i Pressens faglige utvalg (PFU) for å ha skrevet at en rådende oppfatning i forsvarsalliansen NATO skal ha vært at Tyrkias president Recep Tayyip Erdoğan selv stod bak kuppforsøket i fjor sommer.

Kjetil Stormark mener E-tjenestens dementi bygger på en annen forståelse av semantikk og språklige formuleringer enn det Aldrimer.no har.

– Men det er neppe dekning for det forsøket på dementi, sier redaktøren til VG.