Håper å finne vinnere som bryter med tradisjonell fortellerteknikk

Jon Petter Evensen er også leder for stiftelsen Dok-festivalen, og her er han på Dok17 i Fredrikstad. Arkivfoto: Andrea Gjestvang

Håper å finne vinnere som bryter med tradisjonell fortellerteknikk

Jon Petter Evensen skal sitte i World Press-juryen på andre året. Erfaringen kommer godt med i møtet med fotostudentene.

– Det er veldig hyggelig! Jeg satt i juryen i fjor også, så jeg ble litt overrasket da spørsmålet kom i år igjen, forteller Jon Petter Evensen, som er høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Evensen, som underviser ved fotojournalistutdanningen, er invitert til å sitte i juryen for digital historiefortelling i kategorien «Short Form» i World Press Photo. Før Evensens inntreden i juryen i fjor, har det kun vært to norske jurymedlemmer i den prestisjefulle fotokonkurransen. Det var redaktør i Ernst G. Mortensen Forlag, Per Mortensen, i 1984-1985 og året etter satt tidligere redaktør i Aftenposten Sigurd Hennum i juryen.

I 2015 vant Katinka Hustad tredjepris i kortfilm-kategorien med en historie hun hadde lagd på reportasjetur med fotojournalistutdanningen i Kina. Evensen tror det kan ha vært en medvirkende årsak til at World Press administrasjonen i Amsterdam fikk øynene opp for utdanningen og hva det er som skjer her oppe i nord. De inviterte ham til å sitte i juryen året etter.

Journalistisk gjennomslagskraft

Hvis en student eller tidligere student skulle dukke opp blant bidragene under juryeringen, er Evensen klar på hva han må gjøre:

– Da melder jeg meg inhabil og går ut av juryen under vurderingen av det bidraget. I fjor gikk en av jurymedlemmene ut fordi han kjente produsenten bak en av videoene, forteller han.

I tillegg til Evensen består short form-juryen av fire andre eksperter fra bransjen. Før juryeringen starter, går et utvalg fra World Press Photo gjennom alle de innsendte bidragene og plukker ut 15 finalister. Evensen og de andre i juryen går gjennom finalistene i to omganger og halverer antallet. I semifinalen velges tre finalister ut. Alt arbeidet foregår på nett, og med et poengsystem. Jurymedlemmene kan skrive kommentarer på hver video, og diskusjonene foregår over skype eller mail.

– Hva skal til for at en historie når til topps i denne kategorien i World Press Photo?

– I digital historiefortelling – Short Form - er det en historie som må være produsert som en video for nett som er kortere enn 10 minutter. Produksjonen må bestå av stills og/eller video i kombinasjon med animasjon, grafikk, illustrasjon, lyd og tekst. Den må være journalistisk, ha gjennomslagskraft, oppleves som relevant for meg som seer, være godt fotografert og redigert med en struktur og en klipperytme godt tilpasset innholdet i historien og fremdriften, sier Evensen.

Stimulerende diskusjoner

Arbeidet i juryen er taushetsbelagt, men Evensen forteller at han tar med seg mye kunnskap inn i undervisningen på høgskolen. Juryprosessen er faglig fra ende til annen, og han synes det er utviklende og spennende å se alle finalebidragene, med ulike fortellerteknikker og forskjellige type historier.

Diskusjonene med jurymedlemmer fra ulike miljøer i bransjen, og fra alle verdenshjørner, er stimulerende. Selv om det i den internasjonale fotojournalistikken er noen standarder for hvordan man forteller gode visuelle historier, har jurymedlemmene med seg ulike fortellertradisjoner og måter å tenke på inn i prosessen.

– Diskusjonene handler ofte om hva som skal vektlegges. Hva skal et vinnerbidrag i World Press representere? Jeg tenker at konkurransen skal stimulere til utvikling, og at vinnerhistoriene derfor bør utfordre folk til å tenke historiefortelling på nye måter, og bryte med det vi har sett før.

 

Annonser

Les også

 Laveste ledighetstallene blant journalister på flere år.

– Alle bidrar til at det går bra, sier Hegnar. Da må også alle få.

Journalistene tyr litt for lett til kilder som er lett tilgjengelig.