Klage mot 32 Amedia-aviser skal behandles i PFU-møte neste uke.
Klage mot 32 Amedia-aviser skal behandles i PFU-møte neste uke.

32 Amedia-aviser innklaget til PFU i samme sak

Klager inn bredt publisert reportasje.

Publisert

Når Pressens Faglige Utvalg (PFU) samles til årets første møte onsdag 25. januar, skal de behandle hele 32 aviser i samme klagesak.

Alle avisene hører inn under Amedia-konsernet, og klagen gjelder en Nidaros-reportasje som senere ble publisert i alle de andre innklagende avisene, viser oppføringen hos PFU-basen.

Saken ble først publisert i Nidaros i oktober i fjor, og handlet om en kvinne som brøt ut av Jehovas vitner. I artikkelen omtales også bruddet med familien, og det er dette aspektet som har ført til klage fra en person på vegne av kvinnens mor, oppsummerer PFU.

Det anføres at klager imøtegår framstilling av oppvekst og familieforhold, men at familien aldri ble kontaktet for kommentar.

Klagen gjelder Vær varsom-plakatens punkt 3.2 om faktakontroll, 3.9 om hensyn i det journalistiske arbeidet, 4.1 om saklighet og omtanke, 4.14 og 4.15 om anledning til imøtegåelse og tilsvar samt 4.13 om retting av feilaktige opplysninger.

Nidaros avviser i sitt tilsvar til klagen at artikkelen bryter noen av de påklagende punktene, og mener at artikkelen ikke inneholder faktiske feil eller sterke beskyldninger mot klager som utløser samtidig imøtegåelse.

De fleste andre avisene har sluttet seg til Nidaros-tilsvaret uten egne kommentarer, men Moss Avis er blant dem som har tilføyelser:

Avisa skriver ifølge PFU-oppsummeringen at de etter klagen har skjerpet inn hvordan de legger til rette for bruk av artikler i stoffutvekslingen.

«Uavhengig av om det er brudd på VVP 4.14, hadde avisen ønsket at Moss Avis hadde tatt kontakt med mor for å få hennes versjon av det datteren forteller. Avisen erkjenner at det hadde styrket saken», oppsummerer PFU.

Powered by Labrador CMS