NRK har brutt 4.14 i Vær varsom-plakaten i bompengesak

Lang diskusjon i PFU.

Publisert Sist oppdatert

«Når stemningen er opphisset er det desto viktigere at dekningen er fair, og at den journalistiske adferden er ryddig.»

Det skriver bompengeselskapet Ferde i sin klage til Pressens Faglige Utvalg (PFU), mot NRK. Selskapet klaget inn statskanalen for flere saker om bompenger og bompengeselskaper.

Etter en lang diskusjon, der utvalget drøftet hver av punktene for seg, konkluderte PFU med at NRK har brutt punkt 4.14 i Vær varsom-plakaten (VVP) for én av de fire sakene de ble klaget inn for.

– Korrupsjonsanklager kraftige saker, så her burde det vært en ryggmargsrefleks å hente inn samtidig imøtegåelse, sa PFU-medlem Nina Fjeldheim under onsdagens møte.

Førte til gransking

I oktober publiserte NRK.no og Dagsrevyen en sak som på nett hadde tittel «Bompengeselskap handlet med firma toppsjefen var medeier i».

Oppfølgere har blant annet gransket Ferde-sjef Trond Juviks rolle i et skatteinnkrevingsprosjekt i Kongo, og at han jobbet med det private prosjektet i kontortiden.

Det har også blitt satt søkelys på at en ledende ansatt fakturerte selskapet i månedsvis uten anbudsprosess.

NRK-dekningen utløste granskning av selskapet, med konklusjon om flere regelbrudd, men ikke lovbrudd.

«Alvorlig beskyldning»

Det var en nettsak som ble felt i PFU, der en demonstrant uttalte at Ferdes styre og administrerende direktør burde gå av etter avsløringer om korrupsjon. PFU begrunner fellelsen slik:

«PFU understreker at det er en alvorlig beskyldning som utløser retten til samtidig imøtegåelse, jf. VVP 4.14.

Klager skulle fått imøtegå påstanden, noe klager ikke fikk. PFU mener det ikke veier opp for overtrampet at NRK rettet og beklaget da Ferde tok kontakt».

Sju punkter

Ferde mente NRK har brutt Vær varsom-plakaten på følgende punkter:

  • 3.1, om åpne kilder
  • 3.2, om opplysningskontroll og kildebredde
  • 3.3, om premisser
  • 4.1, om saklighet og omtanke
  • 4.4, om dekning av titler, ingresser og henvisninger
  • 4.13, om rettelse
  • 4.14, om samtidig imøtegåelse

NRK skrev i sin uttalelse at de mente å ha dekning for alt som er publisert.

«PFU understreker at NRK var i sin fulle rett til å velge vinkling, selv om utvalget forstår at klager kan være uenig i den», skriver PFU-sekretariatet.

«Det er imidlertid avgjørende at publiseringen er korrekt. Pressen skal være kildekritiske, ha tilstrekkelig kildebredde og kontrollere at opplysninger er riktige, jf. Vær Varsom-plakatens 3.2. Utvalget merker seg at NRK har et bredt kildetilfang i artikkelen, og kan ikke se at NRK har utvist mangelfull kildekritikk, slik klager anfører».

Powered by Labrador CMS