P4 mener «Lyden av Bergen» blir for likt «Lyden av Norge», og krever erstatning. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Gorm Kallestad
P4 trekker lokalradio for retten - krever 277.000 i erstatning for bruk av «Lyden av Bergen»
– Har sett seg nødt til å gå til rettslige skritt.
P4 har stevnet lokalradiokanalen 5000 Bergen for retten for det de ser på som inngrep mot slagordet «Lyden av Norge».
Norges største kommersielle radioaktør mener lokalradioens bruk av frasen «Lyden av Bergen» er for lik deres egne merkevareregistrerte slagord, og krever stans av all bruk, som de mener har foregått både skriftlig på nett og i radiojingler.
I tillegg krever P4 erstatning på 277.000 kroner fra den relativt nyoppstartede lokalradioen. Det opplyser Thomas Hvammen Nicholson, advokatfullmektig og partner i Protector IP, som fører saken for P4.
– P4 har bedt 5000 Bergen om å slutte å bruke «Lyden av Bergen». Det har de ikke vært villige til, og P4 har sett seg nødt til å gå til rettslige skritt, skriver Nicholson til Journalisten.
De ansatte hos 5000 Bergen består i stor grad av tidligere ansatte i P4-eide P5 Bergen, som ble lagt ned i fjor høst.
Frykter «skredeffekt»
Nicholson mener «lyden av Bergen» ligner såpass mye på «lyden av Norge» at det utgjør en risiko for at lyttere vil tro det finnes en forbindelse mellom P4 og 5000 Bergen.
Det fryktes også en «skredeffekt» av andre som begynner å bruke lignende slagord.
BA omtalte tidligere i år at lokalradiostasjonen hadde fått reaksjoner fra P4, og at P4 hadde søkt Patentstyret om å få «P4 Lyden av Bergen» registrert som sitt varemerke.
Søknaden er fremdeles til behandling hos Patentstyret, selv om en nylig uttalelse innvilger varemerkebeskyttelse for noen av de søkte kategoriene.
5000 Bergen har i løpet av prosessen sendt inn protest på varemerkesøknaden.
– Hvorfor går dere til sak før Patentstyret har avgjort om «P4 Lyden av Bergen» får merkevarebeskyttelse?
– Det er viktig for P4 å få stanset 5000 Bergens bruk av «Lyden av Bergen». Saken for Patentstyret har ingenting med inngrepsspørsmålet å gjøre, og har ingen betydning for rettssaken, skriver Nicholson.
Fikk brev fra P4
Da lokalradioen hadde mottatt første brev fra P4 tidligere i år, uttalte daglig leder Morten Hiorth Aarra til BA:
– Vi ble overrasket over brevet og vi kan ikke se at vi krenker P4s merkevare. Vi har kun i en setning reklamert med at «Det er vi som er lyden av Bergen».
Journalisten har vært i kontakt med Aarra, som ikke ønsker å gi ytterligere kommentarer.
Ville ta sak mot NRK til Høyesterett
Det er imidlertid ikke første gang P4 har reagert på andre aktørers bruk av «lyden av»-uttrykket.
Da NRK planla et lørdagsunderholdningskonsept på tv med navnet «Lyden av lørdag» i 2007, gikk P4 også til rettslige skritt.
Da slo Oslo bygfogdembete fast at tittelbruken ikke var brudd på verken varemerkeloven eller markedsføringsloven. Lagmannsretten opprettholdt avgjørelsen.
P4 anket videre til Høyesterett, men der ble anken avvist.
Nå er det klart for en ny runde i retten, og striden om «lyden av Bergen» skal for øvrig avgjøres i Oslo:
Saken er berammet for Oslo tingrett 3. og 4. desember.