Gunnar Stavrum og Nettavisen har forsøkt å fortelle brukerne de burde slå av adblock. Det har ikke fungert særlig godt. Foto: Birgit Dannenberg
Finner ingen gode adblock-løsninger
I fjor varslet norske nettaviser at de ville iverksette tiltak mot adblock-brukere. Ennå har de ikke funnet en god løsning.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Enn så lenge er vi enige om at det beste er å benytte positive virkemidler. Det vil si at vi forteller brukerne hvorfor det er så viktig at de skrur av adblock og dermed tillater visning av annonser i nettleseren, sier konserndirektør Per Brikt Olsen for salg og marked i Aller Media ett år etter norske medier varslet tiltak mot adblock.
Fortsatt er så godt som alle norske nettaviser fortsatt åpne for adblock-brukere, skriver Klassekampen.
Olsen sitter prosjektgruppen som flere medieselskap har dannet for å jobbe mot finne en løsning. Han forteller at det så langt har fungert: 3-4 prosent skrur av adblock etter å ha lest en melding som oppfordrer til å slå av ad-block.
Nettavisen er også en av dem som har forsøkt denne metoden. Men uten hell.
– Vi så ingen virkninger overhodet av en sånn oppfordring og fant ut at det ikke var noen vits i å beholde det, sier sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen til Klassekampen.
Nettavisen har færre adblock-brukere enn Dagbladet og VG, rundt 12–13 prosent av den totale trafikken, forteller redaktøren.