Børge Sved i Adresseavisa og resten av Polaris Media Midt-Norge sitt eget talentprogram for kultursatsing på video.Foto: Mats Greger
Polaris-aviser med trøndersk kultursatsing: – Det skal ikke være Flåklypa-TV
– Det største problemet til kulturjournalistikken er kanskje at den ikke har utvikla seg nok, sier reportasjeleder for kultur i Adresseavisen, Børge Sved.
Alle de femten mediehusene i Polaris Media Midt-Norge samarbeider
nå om kultursatsingen Talentjakten.
I et ganske så kjent TV-format fremfører
lokale artister egenkomponerte sanger.
Foran dem sitter et dommerpanel som gir tilbakemeldinger
etter fremførelsen. Artisten som til slutt vinner konkurransen, skal få lov til
å spille foran 25.000 mennesker i Trøndelags storstue Lerkendal.
Åge og Sambandet
Målet med Talentjakten er å ha en videodrevet satsing på kultur,
forteller reportasjeleder i Adresseavisen, Børge Sved, til Journalisten.
– Dette skal være noe som kunne ha vært sendt på
NRK og TV2, så det skal ikke være noe Flåklypa-TV. Derfor bruker vi litt ekstra
ressurser på det, sier Sved.
Alle lokalavisene i Polaris Media Midt-Norge er med på prosjektet, og
videoene av artister og finaler publiseres hos samtlige. Nylig ble de åtte artistene som skal til finalen kåret – en finale som skal gå av
stabelen 25. april der det blir full live-produksjon.
Kristina Bye, Magnus Børmark, Tora Dahle Aagård og Åge Aleksandersen er jurymedlemmer i Talentjakten.Foto: Fanny Feragen Solheim / Adressa
Vinneren skal få lov til å spille i forbindelse med Åge
og Sambandets konsert på Lerkendal i Trondheim.
– Talentjakten kom i gang fordi vi ønsker en satsing
på kultur på video. Det samsvarte med Åge Aleksandersens siste turné med Sambandet.
Åge har blitt med gratis, og stiller også som jurymedlem.
Annonse
Hektisk
Sved sier at de er veldige glade for å ha «Åge» med på laget, og at Aleksandersen selv virkelig brenner for nye talenter.
– I tillegg til konserten vil vinneren også få
spilt inn låta i studio, og få Åge som mentor, forteller han.
Sammen med Adressa og resten av Polaris-konsernet i Trøndelag,
har de hentet inn profesjonell ekstern hjelp til produksjonen.
Slik blir det mindre
feilmargin og produksjonen blir løftet, mens Adressa selv får mer tid til det
redaksjonelle, forteller Sved.
Arbeidet med kulturprosjektet kommer i tillegg til alt annet kulturredaksjonen
på fem gjør ellers, så Sved erkjenner at det i perioder er blitt hektisk.
– Jeg må bruke mye tid, og ha en til to
journalister tilgjengelig. Det er mye jobb å få inn videoer, presentere det
godt på fronten og gjøre intervjuer med artistene. Tidvis tar det ressurser,
men vi får til å kjøre andre løp også.
– Konkurrerer med nyheter
Å få levende bilder inn i kulturjournalistikken er viktig,
tror Sved, som legger vekt på at konkurransesituasjonen for kultur er fullstendig
endret sammenlignet med tidligere.
– Det er ikke akkurat et ukjent format, sier Børge Sved om programmet Talentjakten.Foto: Mats Greger
– Det største problemet til kulturjournalistikken
er kanskje at den ikke har utvikla seg nok. Man må konkurrer på en nyhetsside
med knallharde nyheter. Hvis man beholder de gamle, litt poetiske vinklingene
kommer man ikke til å vinne over en dødsulykke på E6. Vi må konkurrere på de
vilkårene, og utvikle kulturjournalistikken, sier han.
Adressa har fortsatt stor suksess med anmeldelser, men de
har utviklet seg mer og mer i en nyhetsretning, forteller Sved.
– Men det å skrive om nye talenter innen kultur
har vært en ambisjon, men det er veldig vanskelig. Ukjente artister kreves det
mye å få oppmerksomhet rundt. Talentjakten er et forsøk på å løfte talenter på
en ny måte.
Annonse
Flere salg
På spørsmål om hvordan prosjektet er blitt mottatt, svarer Sved
at tallene viser at det fungerer ganske godt.
– Vi er jo ikke Idol eller The Voice, men vi har god
lesing på intervjuer med artistene, og rundt 800 000 artikkelvisninger
totalt. Dette med artiklene kan vi jo, men på video, som vi ikke kunne, har vi over
50 000 avspillinger og over 80 salg.
Det sier de seg godt fornøyd med foreløpig, og Sved legger
til at de har hatt godt over 300 salg totalt på Talentjakten.
– Kommer dere til å gjøre det her igjen?
– Det vet vi ikke ennå. Vi fikk til et veldig fint
samarbeid denne gangen med Åge, og det er veldig positivt at så mange meldte
seg på, og at responsen var så god. Det er noe vi absolutt må tenke nøye på.