Årsaken er ikke at jeg har noe imot krimlitteratur, men det
er så kriminelt mange andre gode bøker at det vil være nesten... ja, kriminelt
å ikke lese dem først.
Min egen lille særinteresse er bøker om og fra mediebransjen. Så her kommer noen tips til deg som ikke ønsker å koble
helt av fra jobben i påskedagene. Du kan også risikere å bli litt inspirert.
Trumps korte fingre
På vårparten i år kom Graydon Carter med sine memoarer:
«When the Going Was Good». Carter var sjefredaktør i magasinet Vanity Fair fra
1992 til 2017.
Elsker du – eller elsket du – magasiner, er boka en hyllest
til det mange mener er storhetstiden, med detaljerte anekdoter om glamour, makt
og berømte navn.
Carter beskriver en tid da magasiner hadde ubegrensede
budsjetter og stor kulturell innflytelse. Memoarene er også kanadiske Carters
feiring av seg selv som en pioner i bransjen. En beta male ifølge egen beskrivelse, samtidig er han ikke veldig beskjeden på egne vegne.
Carter deler også minner fra årene han jobbet som journalist i ukemagasinene
Time, Life, var redaktør i New York Observer – og ikke minst fra hans tid som en av tre
grunnleggere av satirebladet Spy, en publikasjon som satte sitt preg på
mediebransjen fra midten av 80-tallet. Det var blant annet Spy som ga Donald
Trump kallenavnet «the short-fingered vulgarian», noe dagens president ikke har
glemt.
Første gang noen, i hvert fall på trykk, påpekte at Trump har
korte fingre, var for øvrig i et stort portrettintervju i magasinet GQ, skrevet
av Carter.
Annonse
– Se, ikke så korte
I boka forteller Carter om et brev han fikk fra Trump mange år
senere, mens han jobbet i Vanity Fair (min oversettelse):
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Trump sendte meg en revet side fra en nesten tjue år
gammel magasinannonse for «The Art of the Deal». Med en tykk gullfarget Sharpie
hadde han sirklet rundt hendene sine på bildet av seg selv og skrevet: «Se,
ikke så korte!» Jeg beundret nesten innsatsen han la ned i sitt tapre forsøk på
å vise meg feilen i mine antakelser. Jeg skrev: «Faktisk ganske korte» på et
kort, stiftet det til annonsen og fikk det sendt tilbake til kontoret hans med
bud. Dette utløste en ny hektisk flom av tweets.
Memoarene mangler kanskje noe på introspeksjon og dybde. Samtidig er det mye som er gøy her.
Carter åpner med å fortelle om hvordan Vanity Fair i 2005 avslørte at Mark Felt, tidligere
nestsjef i FBI, var «Deep Throat», Washington Post-journalist Bob Woodwards hemmelige kilde i arbeidet med
Watergate-skandalen på 70-tallet.
Historien krevde to års arbeid, inkludert utfordringer med
Felts helse, som på slutten av sitt liv hadde fått en demensdiagnose.
Carter skriver:
Faktum var at vi ikke var 100 prosent sikre på at vi
hadde den rette mannen. En feil av en slik størrelsesorden blir legendarisk og
ender opp i første avsnitt av nekrologen din.
Han forteller videre at de imidlertid var 95 prosent sikre.
Og de tok – heldigvis for Carter, synd for nekrologskribentene – ikke feil.
På fylla med Hitchens
Lyst til å lese mer om Vanity Fair? I 2022 kom Dana Brown
med «Dilettante. True Tales of Excess, Triumph, and Disaster» om sin tid i
magasinet. Brown startet som Carters assistent – han fikk jobben fordi Carter blant
annet likte måten han gikk på – og endte til slutt opp som en av
toppredaktørene.
Browns tilnærming er røffere i kantene, med blant
annet beskrivelser av hvordan det var å havne på fylla med en annen kontrær
helt, Christopher Hitchens, som var Vanity Fair-spaltist i mange år. På jobb
for magasinet testet Hitchens blant annet ut waterboarding, for å finne
ut om dette virkelig var å regne som tortur.
Lyst på enda mer? Carters forgjenger, Tina Brown, utga i 2017
«The Vanity Fair Diaries: 1983-1992». Jeg er generelt skeptisk til bøker basert
på dagbøker, men Brown gir et overraskende engasjerende innblikk i overgangen
fra å være redaktør for et lite britisk magasin til en større verden – med store
budsjetter – på den andre siden av atlanteren. Og hvordan det var å kombinere jobb og ansvar da hun og mannen (Harald Evans, en annen redaktørlegende) fikk et barn
med ekstra behov.
Til sommeren kommer for øvrig Michael Grynbaum,
mediejournalist i New York Times, med bok om Condé Nast, magasinforlaget
som utgir blant annet Vanity Fair, New Yorker og Vogue. Den har fått navnet «Empire
of the Elite: Inside Condé Nast, the Media Dynasty That Reshaped America», og er for min del allerede forhåndsbestilt.
Annonse
Hodeløs forside
Orale biografier – altså en fortelling basert på kun direkte
sitater fra intervjuer med ulike kilder – kan være veldig gøy når de først
treffer. Så jeg tenker å anbefale to. Begge ble sluppet i fjor, og de
overlapper litt, i hvert fall hvis man legger godviljen til.
Faksimile: New York Post
Først ut: «Paper of Wreckage: An Oral History of the New
York Post, 1976-2024» – med undertittelen «The Rogues, Renegades, Wiseguys,
Wankers, and Relentless Reporters Who Redefined American Media», er skrevet av
to tidligere New York Post-journalister, Susan Mulcahy og Frank DiGiacomo.
New York Post er USAs eldste avis, og har gått igjennom en
rekke endringer, denne boka fokuserer i all hovedsak på årene hvor avisen har
vært eid av Rupert Murdoch.
Gjennom intervjuer med 240 tidligere og nåværende ansatte
får leserne et fascinerende innblikk i en av USAs mest kontroversielle
tabloider.
Blant mange høydepunktene er historien bak den ikoniske overskriften
«Headless Body in Topless Bar», som skapte kaos i redaksjonen da man febrilsk
prøvde å få bekreftet at baren faktisk var en strippeklubb. Eller at det i
hvert fall var en bar med toppløsservering.
Noe New York Post-journalistene
fremdeles er litt uenige om.
Ikke like morsom, men vil man vite mer om årene før Murdoch
kjøpte avisen, gir «The Lady Upstairs: Dorothy Schiff and the New
York Post», skrevet av Marilyn Nissenson, et interessant innblikk. Schiff eide
avisen fra 1939 til 1976, en periode hvor New York Posts ståsted var på
venstresiden i amerikansk politikk. Schiff var en nær venn av president
Franklin D. Roosevelt, og ifølge rykter som Schiff aldri helt avkreftet, skal
de også ha vært mer enn bare venner.
Alt MAGA hater
Tricia Romanos «The Freaks Came Out To Write» forteller
historien om en annen New York-avis, The Village Voice, også dette en oral
biografi. Og den overlapper litt med «Paper of Wreckage» siden denne avisen en periode var eid av Murdoch.
The Voice var blant de første publikasjonene som dekket
hiphop, homokamp, den avantgardistiske kunstscenen og aids-krisen med både
alvor og engasjement. Medgrunnlagt av forfatteren Norman Mailer i 1955, som dog kun
var involvert helt i starten, har avisen vært en plattform for en lang liste med
innflytelsesrike skribenter. Avisens hardtarbeidende gravejournalist, Wayne Barrett, var også en av de første som rettet et kritisk søkelys på Donald Trump som
eiendomsutvikler i New York.
Interessant i dagens politiske klima, er at The Village Voice igjennom
årene har stått for omtrent alt det MAGA-bevegelsen til Trump hater.
Denne boka fokuserer lite på starten, det gjør derimot «The
Great American Newpaper» fra 1978, skrevet av Kevin Michael McAuliffe. Heller ikke ei dårlig bok, men den krever mye av leseren og fremdriften er tidvis
dårlig.
Fagforeningsknuser
Krim er mer enn bøker. Trenger du en erstatning for
krimseriene på TV i påsken, anbefaler jeg dokumentaren «Becoming
Katharine Graham» på Amazon Prime. Pussig nok er den ikke tilgjengelig i
Europa ennå selv om det er en Prime-dokumentar, tilgang krever derfor en
VPN-løsning.
I amerikansk journalistikks annaler står få skikkelser så
høyt som Katharine Graham, publisheren og eieren som gjorde Washington Post til
et bolverk for undersøkende journalistikk under Nixon-æraen. Og også årene
etter.
Pompøst formulert, men i denne settingen tror jeg det er to
setninger som sitter ganske bra.
Dokumentarfilmen starter imidlertid med et mindre ærerikt
øyeblikk i Grahams liv. Trykkeristreiken i 1975. For å redde avisen, skal vi
tro Graham, valgte hun å erstatte de streikende trykkerne med uorganiserte
arbeidere. Fagforeningsknusing, skal vi tro dem som sto på motsatt side i konflikten. De anklaget henne også for å svikte sine liberale
prinsipper.
Katharine Meyer Graham var en ufrivillig medietopp. Washington
Post, som hennes far Eugene Meyer kjøpte i 1933 i en konkursauksjon, ble gitt
til Katharine og hennes mann, Philip Graham, i 1948. Han fikk 70 prosent, hun
30. Men i 1963 tok han sitt eget liv, og hun ble avisens eneeier. De fleste
trodde hun ville selge. Katharine Graham var introvert og veldig sjenert. Men hun bestemte seg for å beholde avisen. I hvert fall fram til et av
hennes barn kunne overta.
I dokumentaren kommer det fram at det første året hun var
avisens toppsjef, tok hun ikke ordet i avisens ledermøter.
– En miserabel bitch
Men om hun ikke var uredd, tok hun tøffe beslutninger.
Hennes avgjørelse om å publisere Pentagon-papirene og
forfølge Watergate-skandalen, til tross for enorme politiske og økonomiske
risikoer, befestet avisens rykte som en tøff forsvarer av pressefriheten.
Den mest interessante delen av historien, og som har
klare paralleller til i dag, er opptakene daværende president Richard Nixon
gjorde av alle sine samtaler i Det hvite hus. En rekke lydklipp blir spilt av i
filmen. Her kommer det fram hvor sterkt Nixon hatet pressen. Og hvordan han planla
å bruke makten til å straffe fiender og motstandere. Høres det kjent ut?
Nixon var ikke den første amerikanske presidenten som hadde
et anstrengt forhold til pressen, og Donald Trump kommer nok ikke til å være
den siste, men selv om språket er forskjellig, er det overraskende mange
likheter.
Vi hører Nixon fortelle sin pressetalsmann Ron Ziegler:
– Ingen journalister fra Washington Post skal noensinne få
slippe inn i Det hvite hus. Er det forstått?
– Absolutt, svarer Ziegler.
I et annet klipp kan vi høre daværende ambassadør (og selv
medieeier) Walter Annenberg omtale Graham:
– Hun er en miserabel bitch.
Han gjentar det to ganger for å understreke budskapet.
Nixon svarer: – Det er riktig. Og legger til: – Hun er
verre.
Trump og Nixon
Jeg vet ikke hvor sannsynlig det er for at Trump er
inspirert av Nixon, dagens president fremstår ikke veldig opptatt av historie,
men i likhet med sin forgjenger er han opptatt av hevn. Han forsøker også i
likhet med Nixon å ramme mediene økonomisk. Enten med søksmål eller med
regulatoriske tiltak, som å trekke tilbake lisenser.
Washington Post Company eide flere lokale tv- og
radiostasjoner. Disse bidro med størstedelen av inntektene. Newsweek, som
Grahams mann kjøpte før sin død, og særlig Washington Post, ble først senere
viktige inntektskilder. Dette forsøkte Nixon å utnytte da det familieeide
selskapet planla å gå på børs. Truslene fra presidenten og hans menn gjorde at
aksjekursen på et tidspunkt ble halvert.
Men Graham bøyde ikke av. Noen år senere måtte Nixon gå av,
mye takket være Watergate-avsløringene som startet i nettopp Washington Post.
Når noen etter hvert lager en dokumentar om dagens eier,
Jeff Bezos, kan de kanskje la seg inspirere av det tidligere Washington
Post-redaktør Martin «Marty» Baron skrev i The Atlantic om Bezos knefall for
Trump: «Nå vet vi at Bezos ikke er noen Katharine Graham.»
Forslag til arbeidstittel kan være «Not Becoming
Katharine Graham».
Er imidlertid usikker på om den blir tilgjengelig på Amazon
Prime.
Les også gjerne Jimmy Breslin i påsken, som jeg har skrevet
om her: