Tollkrig, tollsjokk, tollpause og straffetoll. Det skal mye til om du ikke har fått med deg saken som har dominert nyhetsbildet den siste tiden.
Nyhetssakene om presidenten Donald Trumps innføring av straffetoll har vært krevende å henge med på. Plutselig er det toll, så er det ikke toll, før det er toll igjen, i tillegg endrer han tollsatsen fra den ene dagen til den andre.
– Det er jo et ellevilt nyhetsbilde vi har hatt, det er mange sånne «klype seg i armen»-øyeblikk nå.
Intense uker
Nyhetsredaktør i Dagens Næringsliv (DN), Marianne Johansen, forteller om de ganske så spesielle ukene vi legger bak oss. Under mer normale omstendigheter ville DN ha skrevet om disse nyhetshendelsene i lang tid før de hoppet over på noe nytt, forteller hun, men nå avløses det ene øyeblikket av nye oppsiktsvekkende hendelser i løpet av noen få timer.
– Vi er godt forberedt i den forstand at vi har spisskompetanse på veldig mange av de områdene som er veldig viktige akkurat nå, sier Marianne Johansen.Foto: Per Thrana / DN
– Så ja, det har vært veldig, veldig intenst for de fleste i DN, hele nyhetsavdelingen har jobbet med konsekvenser av Trump og handelskrig de siste ukene, sier Johansen til Journalisten.
DN satset mye på den amerikanske valgkampen i 2024, forteller hun, og det ga dem både kompetanse og en aldri så liten pekepinn på hva som kunne komme.
– Vi er godt forberedt i den forstand at vi har spisskompetanse på veldig mange av de områdene som er veldig viktige akkurat nå, som næringsliv, børs, marked, finans, politikk og privatøkonomi, men vi har ikke vært forberedt på at det skulle bli så ekstremt som det har blitt.
Annonse
Vil ha kompetanse
Det å hele tiden ta høyde for usikkerheten i dekningen av tollkrigen, er viktig for DN.
Johansen forteller at de forsøker å hente inn nøkterne stemmer, samtidig bruker også de nøkterne stemmene store ord om det som skjer.
– Når verden er så kaotisk som den er nå, så vil folk ha den mest spisskompetente dekninga. Folk trenger å forstå hva som skjer og hvordan det skjer, konsekvensene av det og mulige scenarioer videre.
Hun legger til at de har hatt en kraftig trafikkvekst den siste uka.
– Vi har aldri hatt så mange aktive abonnenter på en enkelt dag som vi har hatt denne uka. Vi har også hatt rekord i pluss-artikkelvisninger på en dag, så det er jo gøy.
Nådde ukesmålet på onsdag
Nettavisen E24 er også en av mediene med spisskompetanse på nettopp økonomi og næringsliv.
De har også opplevd en kraftig oppsving i sidevisninger de siste ukene.
Breakingsjef i E24 Ole Martin Skaug.Foto: Thomas Andersen / Viken Foto Video
– Vi nådde ukesmålet vårt på onsdag kveld, om vi holder inn denne uka blir det den nest beste uka vår noensinne. Den forrige var under pandemien, uka etter at Norge stengte ned, sier breakingsjef i E24, Ole Martin Skaug, til Journalisten.
Han legger til:
– Faktisk så blir denne uka den med best direktetrafikk til E24 noensinne.
Også Skaug forteller om hektiske uker med alle mann på dekk, og om lange kvelder der de har kalt inn tilkallingsvikarer for å jobbe ekstra.
– En ganske stor del av befolkningen har penger i fond, dette gir direkte utslag på sparebøssa. Folk trenger råd i en tid som dette, sier Skaug.
Annonse
Puste med magen
Han forteller at E24 har vært forberedt på at det skulle bli en del action under Trump, men at det skulle bli så mye kaos som det har vært nå var de ikke helt forberedt på.
– Hver dag skjer det noe nytt. Vi kan ikke bare starte dagen med: «Ok, dette kommer til å skje i dag». Det har vært litt uoversiktlig sånn sett.
Selv om det stadig dukker opp nye tollnyheter, er det ikke alle uttalelser de publiserer, sier Skaug.
– Vi ser jo at Trumps utspill beveger markedene, så noen ganger puster vi med magen før vi publiserer, sier Skaug.
– Man merker jo en viss tretthet i redaksjonen, det skjer så mye, så du blir så sliten i hodet av det. Skal du holde på sånn i fire år kan det bli mye for mange.