– Schibsteds News Media-virksomhet hadde noe mer blandede prestasjoner i tredje kvartal, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund. Foto: Ole Berg-Rusten

Annonsefall fører til svakere Schibsted-vekst

– Svekket driftsmarginene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsteds driftsresultat i tredje kvartal er i år på 542 millioner kroner, 6 prosent mer enn samme tid i fjor. Fall i annonseinntekter fører til svakere vekst.

– Schibsted fortsetter sin gode utvikling innenfor våre strategiske nøkkelområder i tredje kvartal, noe som bidrar til vekst på 6 prosent vekst i driftsinntekter i dette kvartalet, som inkluderer Adevinta, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i en pressemelding.

Schibsted-konsernet la fram sin resultatrapport for tredje kvartal fredag morgen.

Også uten Adevinta – som nylig ble etablert som eier av Schibsteds rubrikkvirksomheter utenfor Norden – kan mediekonsernet vise til god resultatvekst.

Annonsesmell for flere

Schibsted har i tredje kvartal hatt solid vekst i digitale abonnementsinntekter, mens annonseinntektene har gått ned i Aftonbladet og VG.

Utviklingen er den samme for regionavisene.

Inntektene i VG ender på 418 millioner kroner, noe som er en tilbakegang fra 443 millioner i tredje kvartal i 2018.

For nyhetsmediene går driftsinntektene tilbake med 80 millioner til 1,754 milliarder kroner.

Digitale abonnementer vokser

Inntekter fra digitale abonnementer vokser imidlertid for VG, Aftenposten og Bergens Tidende.

– Schibsteds News Media-virksomhet hadde noe mer blandede prestasjoner i tredje kvartal. Inntektene fra digitale abonnement fortsetter å øke på høye nivåer, men de digitale annonseinntektene hadde en svak utvikling i tredje kvartal og svekket driftsmarginene, sier Skogen Lund.

Den svenske løssalgsavisen Aftonbladet svekkes, noe som skyldes svake annonsemarkeder knyttet til et krevende marked for spillreklame.

Fakta om Schibsteds kvartalsresultat

Nøkkeltall fra Schibsted ASAs resultat for tredje kvartal 2019. Tall for tredje kvartal 2018 i parentes.

  • Driftsinntekter: 4,60 milliarder kroner (4,36 milliarder kroner)
  • Driftsresultat: 691 millioner kroner (678 millioner kroner)
  • Resultat før skatt: 640 millioner kroner (652 millioner kroner)
Powered by Labrador CMS