Konsernsjef Kristin Skogen Lund melder om nettdrevet resultatvekst i første kvartal. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Konsernsjef Kristin Skogen Lund melder om nettdrevet resultatvekst i første kvartal. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Fortsatt vekst i Schibsted – også uten rubrikkvirksomhetene

VG skår i gleden.

Publisert   Sist oppdatert

Schibsteds nettvirksomheter økte omsetningen med 6 prosent i første kvartal. Mediekonsernet melder om resultatvekst, også uten rubrikkvirksomhetene i Adevinta.

Schibsted fikk et resultat før skatt på 514 millioner kroner i første kvartal, opp fra 389 millioner i samme periode i fjor. Konsernet dobler nesten overskuddet etter skatt, fra 169 til 320 millioner kroner.

Fakta om Schibsteds kvartalsresultat

Nøkkeltall fra Schibsted ASAs resultatregnskap for første kvartal 2019. Tall for samme periode året før i parentes.

  • Driftsinntekter: 4.576 millioner kroner (4.357 millioner kroner)
  • Driftsresultat: 520 millioner kroner (417 millioner kroner)
  • Resultat før skatt: 514 millioner kroner (389 millioner kroner)

– Nyhetsmedienes digitale omsetning fortsatte å vokse i første kvartal, spesielt drevet av en god økning i nettabonnementer. Vi skal fortsette å jobbe med produktutvikling og å øke gjennomsnittlig inntekt per abonnent, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

Riktignok var det et skår i gleden at VGs driftsresultat før ned- og avskrivinger ble svekket fra 80 til 57 millioner kroner, selv om nyhetsmediene samlet leverte en resultatvekst på 35 prosent – fra 112 millioner kroner i første kvartal i fjor til 150 millioner kroner i år.

Også uten Adevinta – som nylig ble etablert som eier av Schibsteds rubrikkvirksomheter utenfor Norden – kan mediekonsernet vise til god resultatvekst. Driftsresultat før ned- og avskrivinger uten Adevinta endte på 418 millioner kroner i første kvartal, mot 336 millioner et år tidligere. For Schibsted-gruppen samlet var resultatet 856 millioner i første kvartal i år, mot 610 millioner i samme periode i 2018.

Omsetningen til mediekonsernet samlet økte med 219 millioner kroner – fra 4,4 til 4,6 milliarder kroner.