VGTV leverte i første kvartal tall med positivt fortegn, opplyser sjefredaktør Gard Steiro. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– VG har fått mye kritikk den siste tiden. Det har ikke virket inn på bruken

VGs tall for første kvartal 2019 er klare.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Annonseinntektene faller, men trafikk og brukerinntekter øker. VG la i dag fram tall for første kvartal.

De samlede inntektene var på 430 millioner kroner.

Det er en nedgang på tre prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Resultatet endte på 57 millioner kroner – ned fra 80 millioner i første kvartal 2018.

«Kvartalet er preget av vekst i trafikk og brukerinntekter, noe nedgang i annonseinntekter og høyere investeringer i produktutvikling - sammenlignet med samme periode i fjor», skriver VG-eier Schibsted i en pressemelding.

Stadig flere lesere

– VG har fått mye kritikk den siste tiden. Det har ikke virket inn på bruken. Trafikken har totalt sett økt i årets første kvartal sammenlignet med i fjor. Vi har i snitt 9 prosent flere daglige brukere - til tross for at det var var vinter-OL i fjor, sier Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG.

– Også brukerinntektene vokser. Inntektsfallet dette kvartalet skyldes primært at annonseinntektene går noe ned, men de faller mindre enn markedet generelt. VG hadde et veldig sterkt annonseår i fjor, og at vi da klarer å holde nivået i et vanskelig marked er vi godt fornøyd med, sier han.

Brukerinntektene for VG+ vokste med 27 prosent i første kvartal, mens antall abonnenter økte med 22 prosent i samme periode, og endte på rett i underkant av 180 000 abonnenter, skriver Schibsted i pressemeldingen.

– Den gode økonomiske veksten for VG+ gir rom for å forbedre og utvikle journalistikken. Vi ser også at våre rettigheter til live-sport og dokumentarer settes stor pris på av brukerne, sier Steiro.

VGTV kan vise til økt tidsbruk på 33 prosent på tvers av alle plattformer. Annonseinntektene økte med 39 prosent. Resultatet endte i pluss.

– Vi satser på nyheter og ser effekt av det. Nye og brukervennlige formater som bumper ads gir effekt. I tillegg lykkes vi med underholdningssatsingene. De har virkelig befestet sin posisjon i år, sier Steiro.

Derfor faller resultatet

At resultatet faller såpass mye sammenlignet med starten på 2018, forklarer Steiro på følgende måte:

– Enkelt forklart skyldes dette noe lavere annonseinntekter, men også at vi investerer i fremtiden. I forrige uke vant VG «Den store journalistprisen», VGTV fikk sin første Gullrute - og vi ble kåret til årets nasjonale nyhetsnettsted. Men vi er ikke bedre enn vi var i går. Derfor må vi hele tiden styrke produktutviklingen og journalistikken i VG. Det koster.

Han trekker også fram at VG i første kvartal lanserte en ny app og nytt direktestudio.

– I tillegg har vi høyere lønnskostnader enn i fjor på samme tid, med investeringer i blant annet Partnerstudio, innholdsbyrået Manus og E24. Investeringer som posisjonerer oss for fremtiden er nødvendige og bærekraftige, men ikke gratis.

Av andre ting som har skjedd i årets første måneder, nevner sjefredaktør Steiro dekningen av den såkalte «Tindersvindleren» som et eksempel på en sak som har skapte mye engasjement. Denne var 100 prosent tilpasset mobil. Saken hadde 2,2 millioner sidevisninger. Den ble lest av over 400.000 brukere på Snapchat to dager på rad.

Denne uken ble det også kjent at VG blir første aktør med norsk lyd/bilde-innhold på Google-smart­skjermen Google Nest Hub.

Powered by Labrador CMS