– Det er jo klart, vi er inne i en veldig spesiell periode. Da er det ekstra godt å få anerkjennelse for jobben vi gjør. Å vise at VG er mer enn de feilene vi har gjort den siste tiden, sier Gard Steiro, ansvarlig redaktør i VG, til Journalisten.
Det er Mediebedriftenes landsforening (MBL) som deler ut årets mediepriser.
Juryleder Trine Ohrberg-Rolfsrud mente før utdelingen at dette var et norgesmesterskap i journalistikk.
– Aldri har konkurransen vært tøffere, sa hun.
Her er alle vinnerne av Årets mediepriser:
Årets mediehus
Vinner: NRK
– Årets mediehus har en unik innholdsbredde, og bruker innsiktsanalyse systematisk for alle valg som tas for innholdet, publiseringen og for produktene. Mediehuset har i 2018 snudd en tradisjonell nyhetsorganisasjon til å bli «mobil først», og utviklet egne brukerbud som nå er gjennomgående i alt de gjør. Med et sterkt fokus på å levere innhold til et sammensatt og mangfoldig publikum, utvikler de stadig nye tjenester og måter å fortelle historier på. De har skapt plattformer og innhold som er definerende for barn og unge, og tar alle aldersgrupper på alvor. Mediehuset har et av landets beste utviklingsmiljøer, og deler åpent av sin kunnskap med resten av bransjen. Når mediehuset setter temaer på dagsorden, lytter nasjonen og mediehuset klarer på imponerende vis å mobilisere sine brukere til å både plukke plast og å være en venn. Årets mediehus er en del av vår felles historie – også i fremtiden, skriver juryen
– Årets magasin har i 2018 nådd flere milepæler, og kan vise til solid vekst i året som har gått. De evner å tiltrekke seg lesere fra flere generasjoner gjennom å være tro mot nisjen, og ved å hente stemmer og bidragsytere fra alle lag. Magasinet inspirerer og imponerer med både antall saker som produseres og antall flater de når sine lesere på. Årets magasin gir leserne godt forbrukerstoff, og utfordrer samtidig sjangeren og nisjen med nyskapende journalistikk. Magasinet er noe så sjeldent som et papirspinoff av et nettsted – årets magasin er Godt, skriver juryen.
Årets nyskapning
Vinner: Aller Media/Scandinavia Online Sol Voice:
– Personaliserte stemmestyrte nyheter med interaktive annonser. Ikke-visuelle brukergrensesnitt – ja, smak på DET begrepet – vil endre måten vi bruker teknologi, endre måten vi konsumerer journalistikk – og endre måten vi kommuniserer med bedrifter på. Mens mange snakker om fremtiden, setter andre seg i førersetet for å definere utviklingen gjennom innovative løsninger. Aktører fra hele verden følger spent med på arbeidet som nå gjøres i Aller/Sol med kunstig intelligens og stemmestyring, skriver juryen.
Annonse
Årets nasjonale nyhetsnettsted
Vinner: VG
– Gang på gang og hver eneste dag er de størst, best og fremst. En komplett blanding av avslørende journalistikk, løpende nyhetsformidling, digitale spesialer i verdensklasse og underholdning med glimt i øyet. Avisa imponerer stadig med mengden graveprosjekter som leveres. I tillegg har de kommentatorer som både tar og skaper debatten. Mellom nettstedet og konkurrentene er det et stort gap og VG er i en digital særstilling i Norge. Avisa lever opp til sin ambisjon om å være folkets førstevalg som nyhetsdestinasjon, skriver juryen.
Årets lokale nyhetsnettsted
Vinner: Bergens Tidende
– 150-åringen viser seg fra en vital side og setter ny rekord med historisk høye abonnementstall i løpet av året. De leverer avslørende nyheter i norgestoppen, og produserer journalistikk som endrer samfunnet. Avisa pløyer ny mark på lyd og podkast, og deres kommentatorer preger den nasjonale debatten. Nettstedet er et komplett nettsted for alle bergensere, og har en leserskare langt utenfor sitt primære nedslagsfelt, skriver juryen.
Årets redaksjonelle event
Vinner: NRK for «NRKs plastprosjekt 2018»
– Når hele landet plukker plast, ja da vet man at man har lykkes. Ved å ta hele NRK i bruk, satte prosjektet dagsorden og ga et unikt publikumsengasjement. Prosjektet viser at godt og vesentlig innhold, publisert på riktig måte til riktig tid, kan vokse utenfor sine egne plattformer. NRK demonstrerer her hvor stort engasjementet kan bli når man samarbeider med gode partnere og spiller flere på lag, skriver juryen
Årets web-TV-serie
Vinner: VG for «Vegard x Funkygine»
– Serien er noe så sjeldent som ei real sjarmbombe fylt av humor, raushet, varme og kjærlighet. Dette er så mye mer enn en treningsserie, og er viktig og nyttig for seere i alle aldre. Formspråket er nyskapende, og kombinasjonen av klipp, foto og to engasjerende hovedpersoner gjør dette til årets beste web-TV-serie, skriver juryen.
Årets digitale historie
Vinner: Dagens Næringsliv for «STRØMMEKUPPET. Tidals manipulering av lyttertall.»
– Det er nesten så man ikke tror det man leser. Her avslører DN noe som får internasjonale konsekvenser og som rocker en hel musikkverden. Historien er glitrende fortalt, med nyskapende arbeidsmetoder. Alle elementer gjør dette til en sømløs fortelling hvor leseren dras videre gjennom hele historien. Imponerende gravearbeid som resulterer i en av de mest spektakulære sakene i 2018, skriver juryen.
Årets nisjenettsted
Vinner: Klar Tale for deres egen nettside «Klartale.no»
– Et virkelig nisjenettsted for en viktig målgruppe. Alle skal ha mulighet til å holde seg oppdatert og følge nyhetsbildet. Nettstedet er fremtidsrettet og har blant annet egen opplesningsfunksjon knyttet til artiklene på siden, der leserne selv har valgmuligheter for innstilling. Flere burde se til Klar Tale for hvordan historier tilrettelegges og fortelles, skriver juryen.
Årets nasjonale nyhetsdekning
Vinner: VG for «Tolgasaken»
– Når mørk urett begås viser VG hvorfor det er så viktig å ha medier som evner å grave og sette søkelys på lyssky prosesser. Dette er midt i kjernen av samfunnsoppdraget – det ville ikke skjedd noe for disse brødrene om ikke VG tok jobben. En ekstremt viktig og grundig sak. Her forandrer VG verden, skriver juryen.
Årets lokale nyhetsdekning
Vinner: Fædrelandsvennen for «Jenta på broen»
– Her tar avisa sitt samfunnsoppdrag på alvor og stiller de riktige lokale spørsmålene i en nasjonal nyhetssak. Bakgrunnshistorien fortelles på en glimrende måte og gir leserne et godt innblikk i hele saken. Dette er lokaljournalistikk på sitt aller beste, skriver juryen.
Årets spesialmagasin
Vinner: VG Helg for «Voldtatt»
– Ett magasin – en historie. Dette skal man ha ryggrad for å lage. Et modig og ambisiøst prosjekt som evner å trollbinde leseren gjennom hele magasinet. En intens, men likevel dempet dramaturgi gir historien det alvoret og den respekten den fortjener. Et sterkt magasin som forteller historien til en av fjorårets modigste kvinner, skriver juryen.
Årets sportsdekning
Vinner: VG for serien «Fotball leaks»
– Den største sportsnyheten noen har avdekket i året som gikk. Et imponerende arbeid. Dette er gravejournalistikk på høyt nivå. Dekningen står som en påle og er godt krydret med Welhavens gode kommentarer. Dette er viktig for hele fotballverdenen, og VG evner også å ta den ned helt på lokalt nivå, skriver juryen.
Vinner: Mariann Dybdahl fra Adresseavisen for bildet «Starten på et nytt liv»
– Bildet er historien i seg selv. Urkraften i motivet slår lufta ut av leseren, samtidig som familiens varme omkranser hendelsen. Dette er selve livet fanget i ett bilde, skriver juryen.
Årets inspirasjonssak
Vinner: Det Nye for saken «Sjekk deg»
– Dette er en så viktig sak, og her snakker magasinet direkte til målgruppen som bør sjekke seg. Samarbeidet med kreftforeningen og Bik Bok gjør dette til en stor dugnad for å fange opp så mange unge kvinner som mulig. Her viser magasinet svært god målgruppeforståelse og viser et forbilledlig samarbeid mellom flere aktører, skriver juryen.
Årets featuresak
Vinner: Dagbladet for saken «Barnevernets engler»
– Dette er rått, brutalt og stikker i hjertet. Her løfter Dagbladet frem en uhyre viktig sak. Med sterke historier, fantastiske bilder og gode fortellergrep forandrer avisa samfunnet. Dette er rett i kjernen av samfunnsoppdraget, skriver juryen.
Årets magasincover
Vinner: Politiforum
– For en fantastisk forside! Dette er genialt og oppsiktsvekkende. Forsiden skiller seg ut og går rett på sak. Politiforum imponerer stort med dette grepet, skriver juryen.
Årets avisforside
Vinner: Vårt Land
Første pris gikk til Vårt Land for en forside med tittelen «Klima – vi fortsetter bare som før».
– Dette er bildet på vår tid. Enkel, ren og med en umiddelbar gjenkjennelse av dårlig samvittighet. Kommuniserer alt i en forside. Originalt, skriver juryen i sin begrunnelse.