Morgenmøte i NRK Nordland. F.v: Andreas Budalen, Elin Åsbakk Lind, Adrian Dahl Johansen. Foto: Leo Plaketti/NRK Nordland.
– Gir en helt annen nærhet når de kan snakke direkte med oss og få svar på lufta
Inviterte publikum til morgenmøtene.
– Én ting er å involvere publikum i våre prioriteringer, en annen ting er å kunne ufarliggjøre hvem vi er som journalister, sier redaksjonssjef for nyheter i NRK Nordland, Adrian Dahl Johansen.
Fra tirsdag til fredag denne uka, sendte redaksjonen i NRK Nordland morgenmøtet sitt direkte på egne nettsider og via Facebook Live. Målet var å komme tettere på og få bedre kontakt med publikum, samt å prøve å avmystifisere måten de jobber på.
– Publikum trenger å få se at vi er vanlige folk – ikke en slags elite eller noen som bare menger oss med politikere. Det gir en helt annen nærhet når de kan snakke direkte med oss og få svar på lufta, sier Dahl Johansen.
Stor interesse
Den første sendinga hadde rundt 10.000 seere på Facebook, i tillegg til seere på nettsidene. Selv om det dalte litt utover uka, fulgte over 5.000 Facebook-seere med på hvert morgenmøte.
Publikum har satt pris på denne nærheten, tror Johansen. Det viser også alle kommentarene og reaksjonene på Facebook, samt tipsene og tilbakemeldingene de har fått på e-post og tekstmeldinger.
«Artig å følge med på morramøtene. Apropos fokus på fisk», skriver en seer, og kommer med et innspill til en sak om at vann sprøytes inn i fisken.
Andre tipser om kretsmesterskap i luftpistol, strømpris, uhygieniske godterihyller, vareutvalg på Vinmonopolet og andre ting som opptar dem.
Det er ikke alt en snakker om på et morgenmøte som bør eller kan gå direkte ut på lufta. De hadde ingen tilleggsmøter utover det direktesendte, men i forkant tok de noen runder i redaksjonen på hva de ikke kunne snakke om, forteller Dahl Johansen.
– Presseetikken og Vær varsom-plakaten gjelder selvsagt også her, og ikke minst kildevernet. Vi var veldig opptatt av å ikke snakke om ubekrefta rykter, påstander, og liknende på disse møtene, sier han.
Snøkaos under første møte
Om noe ikke kunne snakkes om på møtene tok de det heller en-til-en i etterkant. En annen ting de tenkte på var om konkurrenter kom til å følge med for å få noen gode ideer, men fant fort ut at de ikke kunne bekymre seg for det.
– Vi kan ikke være så høy på oss selv at vi er redd for å dele ut gratisideer. Så lar vi heller være å nevne de mest konkurranseutsatte egensakene under sendinga.
Noen utfordringer ble det likevel. Da de hadde første sending tirsdag, skjedde det samtidig med snøkaoset i Lofoten, som de visste kunne bli krevende. Ekstreme snømengder, flere folk i felt, direktesending fra helikopter og mye logistikk, gjorde det til en allerede utfordrende dag.
– Det var veldig mye som skjedde, men vi hadde bestemt oss for å gjennomføre. Det var samtidig viktig at det ikke gikk på bekostning av den jobben vi skulle gjøre ute i Lofoten, sier nyhetssjef Dahl Johansen.
– Innovative
Det var for ei stund tilbake at NRK Nordland merket at de var for dårlige til å ha kontakt med publikum – for dårlige til å kommunisere med dem og svare på tilbakemeldinger. De direktesendte morgenmøtene er bare én av flere tiltak for å bli bedre. De har også faste personer i turnus som tar seg av publikumskontakt. Alle skal få svar.
Adrian Dahl Johansen røper at de har flere prosjekter på gang, og er også ganske sikker på at de kommer til å fortsette med direktesendte morgenmøter – om ikke hver dag, så i hvert fall en gang i blant. Redaksjonen på 45 medarbeidere er det distriktskontoret i NRK som sender mest direkte, ifølge Dahl Johansen – i fjor hadde de 80 direktesendinger utover ordinære sendinger.
– Vi liker å være innovative og prøve nye ting. Direktesendingene krever en del folk, men vi har laget en god arbeidsflyt og jobber smart med det utstyret vi har.