Vicky Schauberts nett-feature om gameren Mats Steen har nådd ut til mange. Flere skal det bli; artikkelen blir i nærmeste framtid publisert også hos BBC. Foto: Ole KalandOle Kaland
Historien om gameren Mats «Ibelin» Steen har forandret livet til NRK-journalist Vicky Schaubert
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Historien har blitt veldig viktig for meg personlig, og hatt stor effekt på forholdet mellom meg og barna mine, sier Vicky Schaubert til Journalisten.
NRK-journalisten, som til daglig jobber i NRK Skole, er kvinnen bak teksten om gameren Mats «Ibelin» Steen, som nå har slått alle trafikkrekorder på NRK.no og har passert vel én million visninger noen få dager etter publisering.
NRK og BBC har inngått avtale om at den britiske rikskringkasteren skal publisere saken i en engelskspråklig versjon innen kort tid.
Ble berørt
Reportasjeidéen hadde Vicky Schaubert gått med siden 2014, da hun først hørte om Mats Steen, gutten som foreldrene trodde levde et ensomt liv, men som hadde et utstrakt nettverk gjennom online-rollespillet World of Warcraft. Flere venner fra hele verden møtte opp i Steens begravelse.
Historien har rørt svært mange nordmenn den siste uka, og rørte også sterkt ved Vicky Schaubert da hun hørte den for rundt fire år siden.
Hun gråt da hun fortalte, og jeg gråt mens jeg hørte på.
Vicky Schaubert
– Jeg hørte først historien av en god venninne og NRK-kollega, som også foreslo å gjøre noe journalistisk på den. Hun gråt da hun fortalte, og jeg gråt mens jeg hørte på, forteller Schaubert.
Før historien var i nærheten av å bli realisert som nettreportasje, fikk den betydelig innvirkning på livet til journalisten og firebarnsmoren Schaubert.
– Mine to sønner er gamere, og da jeg hørte historien om Mats skjønte jeg at jeg måtte be dem om forlatelse for hvordan jeg hadde oppført meg overfor dem tidligere, sier Schaubert, og legger til:
– Jeg hadde samme reaksjon som jeg registrerer at flere lesere i foreldregenerasjonen får av reportasjen nå: Jeg skjønte at jeg ikke hadde giddet å sette meg inn i noe som er superviktig for barna mine, og likevel brukt foreldremakten min til å prøve å hindre dem i å holde på med det. Det satte i gang en prosess der jeg faktisk informerte meg om hva gamingen går ut på, og det endret forholdet mellom oss til det bedre, sier Schaubert.
Annonse
Sendte «verdens lengste melding»
Schaubert ønsket umiddelbart å formidle historien videre, men det tok tid før ballen begynte å rulle ordentlig.
Hun la fram idéen under en «idéfestival» internt i NRK, og fikk signaler om at den virket nærmest ferdig utviklet. Etter en stund banket Schaubert på døra til Maria Elsness, prosjektleder for digital historiefortelling i NRK.
– Jeg var forberedt på at hun kanskje ville plukke opp idéen, men at noen andre kom til å bli satt på saken, ettersom jeg ikke hadde skrevet feature på mange år. Men Maria betrodde meg å jobbe med den, sier Schaubert.
Hun forteller at hun i august sendte «verdens lengste Messenger-melding» til Robert Steen, faren til Mats, der hun fortalte om alt historien allerede hadde betydd for henne og hvordan hun tenkte seg at den kunne formidles.
- Jeg vet ikke hvilke deler av alt babbelet mitt som fikk ham til å svare som han gjorde, men han sendte meg tre enkle ord tilbake: «Veldig gjerne Vicky».
Lærte seg å spille WoW
Schaubert jobbet deretter for fullt med saken i tre måneder, og intervjuet blant annet Robert Steen i syv timer i strekk i en maratonøkt.
Steen, som er finansbyråd i Oslo, kunne sette av disse timene til å snakke med Schaubert da resten av media og det politiske Norge fulgte med på KrFs mye omtalte skjebnelandsmøte 2. november.
En annen utfordring i research-fasen ble raskt tydelig: Schaubert måtte skaffe seg innsikt i World of Warcraft.
– Jeg kjente et stort ansvar og et stort alvor i arbeidet med å forvalte en slik historie, det var viktig for meg å gjøre jobben på en så grundig måte som mulig. Jeg innså raskt at jeg måtte lære meg å spille World of Warcraft, og fikk strålende hjelp fra Martin Gundersen i NRK Beta til det. Det ble litt spilling i arbeidstiden, rett og slett, forteller Schaubert.
Andre i teamet, fotograf Patrick da Silva Sæther og grafikerne Lene Sæter og André Håker, kunne også bidra med erfaring fra gaming-landskapet.
Annonse
Strukturjobb
Også Mads Nyborg Støstad, fast journalist i digital historiefortelling-teamet, bidro som konsulent, med innspill til teksten.
– Han har det ryddig på pulten sin og i hodet sitt, og hjalp meg med å gjøre strukturen og oppbyggingen i teksten så «tight» som mulig, sier Schaubert, og beskriver:
– Det første han gjorde var å kaste seg over alle de forskjellige tidene jeg hadde brukt i teksten. Han sa at de kompliserte teksten for leseren og at jeg bare kunne legge alt i fortid, det funker bra. Jeg hadde prøvd å være litt fiks og flotte meg litt, vet du, men han tok alt det der vekk. En nett-feature skal folk kunne lese på telefonen på bussen og likevel henge lett med på historien.
Stor respons
Etter publisering av reportasjen søndag 27. januar, har innboksen til Schaubert ikke vært gjenkjennelig. Det hoper seg opp med tilbakemeldinger om saken.
– Ble du overrasket over engasjementet saken har skapt?
– Det har jo vært en historie som har engasjert meg selv i flere år nå, og da jeg først kom i gang med snekringen og kjente at det svingte, tenkte jeg nok at saken hadde potensial til å treffe flere. Den henvender seg både til de som ikke har forstått, og til de misforståtte. Og da kan den jo potensielt treffe mange.
Selv er Schaubert ikke til å misforstå når hun forteller at arbeidet har gitt mersmak.
– Det er deilig å kunne konstatere at saken som jeg har jobbet så vanvittig hardt med når ut, når inn, og at den blir forstått. Det fortjener den, og det fortjener de alle sammen: Mats, Robert, Lisette, Kai, Anne - og alle de som tilbringer tid i den utskjelte online spill-verdenen.