Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Jeg ønsker å videreføre den gleden jeg hadde da jeg var barn, og å skape et univers med tegninger for å gi folk en opplevelse, sier Adrian Steinbakk til Journalisten.
Journalistjobben i VGTV var «som skreddersydd» for ham, forteller Steinbakk, men i februar i år sa han den opp for å starte sitt eget animasjonsstudio: Steinbakk Animasjon.
Disney og Donald Duck
Helt siden barndommen har Steinbakk hatt to karrieredrømmer: Journalistikk og animasjon.
Han startet egen avis som elleveåring, begynte å frilanse for avisa Nordland da han var 16 år, og jobbet deltid i lokalradioen mens han gikk på videregående skole.
Samtidig lå tegneserier og Disney-filmer høyt på interesselisten, og fylte mye av fritiden hans.
– Det var det beste jeg visste, sier Steinbakk og viser Journalisten rundt i leiligheten.
Her er fascinasjon for Disney godt merkbart: På veggene, i hyllene og i vitrineskap er det Disney-bilder og -ting overalt.
Han innrømmer å nesten ha en besettelse for Disney-universet, og det har han alltid hatt, forteller han.
Annonse
Animatør på hjemmekontor
Da Norge stengte ned i mars i fjor ble Steinbakk, som mange andre, sendt på hjemmekontor. Det så han som en perfekt mulighet til å skape sitt eget prosjekt og satse for fullt på den nye karrieren.
– Jeg hadde angret på det senere om jeg ikke gjorde det nå. Mitt mål nå er å kunne leve av kun animasjon, jeg syns det er kjempegøy, sier Steinbakk.
De siste årene i VGTV har han eksperimentert med animasjon, som har blitt brukt som både nyhetsformidling i form av forklaringsvideoer og dokumentarer, og satire.
Han hadde lite erfaring med animasjon fra før av, og er selvlært. Siden oppstarten av Steinbakk Animasjon har han tatt flere digitale kurs i animasjon, men føler han fortsatt har en lang vei å gå.
– Jeg sluttet å tegne da jeg var i 12- års alderen, så jeg følte at jeg hadde stoppet litt opp på det nivået. Så tok jeg opp tegningen igjen for noen år siden, sier han.
Foreløpig har han laget for det meste markedsføringsanimasjoner for blant annet VG Lab. I lengden håper han også å kunne jobbe med journalistisk animasjon.
– Jeg merker at animasjon blir veldig godt tatt imot, og at det kommuniserer innhold veldig tydelig. Unge folk kan kanskje synes at nyheter er vanskelig eller kjedelig, men tegnefilmer gjør det veldig forståelig og tilgjengelig, sier han.
–Jeg må alltid pirke
Han syns mye moderne animasjon er for stilrent og uttrykksløst, og håper å kunne utvikle en egen tegnestil som vil gjøre at han skiller seg ut i bransjen.
– Jeg er jo veldig preget av 80- og 90-talls tegnefilmer. Ofte ønsker kunder et begrenset fargepanel i reklamene sine, men får jeg lov liker jeg å krydre tegningene litt og legge mer kjærlighet i dem.
Ifølge Steinbakk er det mye som skiller arbeidsmetodene til dokumentarskaperen og animatøren, men én ting har de til felles: begge krever en stor andel tålmodighet.
– Jeg liker å gjøre ting perfekte, og må alltid pirke til jeg er fornøyd. I journalistikken har man sjelden tid til det, men nå kan jeg gjøre det. Jeg har ingen problemer med å sitte i flere uker og fargelegge ett eller annet.
– Hva er det du savner mest med å være journalist?
– Det er helt klart kollegaene mine, svarer han og forteller om det gode arbeidsmiljøet han var en del av i VG.
– Jeg har blitt skikkelig nyhetsjunkie siden jeg sluttet som journalist, kanskje det er litt nostalgisk. Jeg savner vel det å stå i de største sakene og være en del av en redaksjon.