– I tråd med Aftenpostens forretningsmodell er det naturlig at noe stoff går bare til abonnentene, sier Aftenpostens lydansvarlig Karoline Fossland.

Aftenposten legger populær podkast bak betalingsmur

Er først nå teknisk mulig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fra denne uken må du være abonnent på Aftenposten for å kunne høre Aftenpoddens USA-podkast, skriver Aftenposten i en pressemelding.

Podkasten, som kommer ut hver tirsdag og har mellom 30.000 og 40.000 lyttere i uken, fjernes nå fra Itunes og Spotify og tilbys kun på Aftenpostens nye podkastplattform. For Iphone-brukere vil det være «Lytt»-seksjonen i Aftenpostens app, for alle andre er det nettsiden aftenpodden.no.

– Dette er et forsøk som vi tror abonnentene vil sette pris på. Internasjonalt satser flere nå på eget innhold, og i tråd med Aftenpostens forretningsmodell er det naturlig at noe stoff går bare til abonnentene, sier Karoline Fossland ifølge pressemeldingen.

Hun er avdelingsleder for lyd i Aftenposten.

I USA-podkasten tar Aftenpodden-programleder Lars Glomnes og USA-korrespondent Øystein Langberg for seg den siste ukens politiske hendelser fra USA. Også kommentator og eks-korrespondent Christina Pletten deltar jevnlig.

– Det amerikanske valget er blant årets største nyhetssaker, og det er viktig for oss å dekke det på ulike måter. Vi ser at podkastene våre treffer yngre lyttere og gjør stoffet tilgjengelig på en helt unik måte, sier Fossland.

Hun forteller videre at tanken hele tiden har vært at valg-podkasten skulle være for abonnenter, men det er først nå i høst at det har vært teknisk mulig.

Selv om USA-utgaven av Aftenpodden legges bak betalingsmur, vil den kommersielle hovedstrategien for podkast i Aftenposten fremdeles være annonser, opplyser avisen.

– Vi vil jobbe aktivt med testing av podkast bak innlogging og betalingsmur for å lære mer om mulighetene i brukermarkedet, sier Fossland.

Powered by Labrador CMS