Utenriksjournalist Øystein K. Langberg blir intervjuet av Forklart-produsent Anders Veberg og Forklart-programleder Anders Bakke Foss.Foto: Eskil Wie Furunes
Nå tjener Aftenposten penger på podkast. Skal utvide redaksjonen
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Vi skal bli enda bedre på innhold og få flere lyttere. Vi merker at mange av de som oppdager oss, blir med oss videre. Så det er viktig å få spredt ut hvor bra Forklart er til så mange som mulig, sier Andreas Bakke Foss.
Han er journalist i Aftenposten og programleder for flaggskippodkasten i avisen. Siden oppstarten i 2018 har den blitt spilt av over 12 millioner ganger. Nesten 100 av Aftenpostens medarbeidere har vært innom for å forklare et eller annet fra dagens samfunn.
– Vi spiller på lag med hele redaksjonen. Dette er hele redaksjonens produkt. Vi opplever oftere og oftere at når folk skal ut på reportasjereise, så kommer de innom oss og får en opptaker, sier journalist og produsent Anders Veberg.
– Vi trenger snart flere opptakere, sier han til sjefen.
Sjefen er utviklingsredaktør Eirik Hammersmark Winsnes og behøver kanskje ikke å bli bedt to ganger. For nå varsler han at Aftenposten faktisk tjener penger på podkast.
– Vi har ikke eget budsjett på lyd. Men vårt produktregnskap viser at vi allerede tjener penger på lyd, sier han.
Vil teste ut brukerbetaling
Winsnes vil ikke kommentere konkrete tall, men viser til at mesteparten av inntektene kommer fra annonser.
– Vi tror imidlertid det også er et stort potensial for brukerbetaling her, og vi kommer til å eksperimentere mye mer med det fremover, legger han til.
Derfor satser Aftenposten videre på lyd og har utlyst to stillinger som produsent og programleder. I tillegg oppretter de en egen lydavdeling som vil ledes av Karoline Fossland, som nå er i permisjon, men har vært med siden starten.
– Det er stadig flere som lytter og det er sterk etterspørsel i annonsemarkedet. Vi ser at det er et marked som flere kaster seg på og at det er stor konkurranse. Vi tror derfor timingen er god for å gire opp, sier Winsnes.
Han sier de vil utvikle nye konsepter for podkast, men også forbedre dagens podkaster, blant andre flaggskipene Forklart og Aftenpodden.
– Vi etablerer derfor avdelingen for lyd, men det er ikke en stor avdeling. Det vil være mange i Aftenposten som vil jobbe med podkast. Men lydavdelingen får et faglig hovedansvar for å utvikle Aftenposten på lyd, sier Winsnes.
– Det skal være hele redaksjonens produkt og prosjekt, fortsetter han.
Annonse
Vil ha mer tilstedeværelse
Lydredaksjonens medarbeidere, som i dag består av Foss, Veberg, programleder Kristoffer Rønneberg, klipper Anne Lindholm og praktikant Johanne Nese, er glade for at de får nye kolleger.
De håper også det gir muligheten til å eksperimentere mer.
– Vi vil kunne bruke mer tid og krefter på å gjøre forklaringene enda bedre, også ved tilstedeværelse, sier Foss.
– Vi kan finne det perfekte eksempelet, dra dit og fortelle akkurat det. Det vil forbedre forklaringen enda mer, sier Lindholm.
Rønneberg, som veksler mellom Forklart og utenriksavdelingen, viser til tre nylige eksempler: Da journalist Afshin Ismaeli besøkte skipet Ocean Viking, og Forklart forklarte om hva som skjer egentlig skjer der.
– Du føler litt spenning og miljø. Det gjør det lettere for folk som hører, å forstå de mer abstrakte konseptene vi snakker om, sier Rønneberg.
Equinor + Forklart + annonsørinnhold
De siste ukene har det vært kontrovers rundt at Aftenposten har lånt bort «Forklart»-merkevaren til Equinor. I flere annonsørpodkaster har Equinor gitt sine egne forklaringer på ting og tang. I tillegg markedsfører selskapet podkasten på reklameplakater flere steder.
Alt er merket med Aftenposten-logo, Forklart-logo og «Annonsørinnhold» i store bokstaver. Det er nå også klaget inn til PFU.
– Det har heldigvis ikke noe med redaksjonen å gjøre, sier Rønneberg.
– Det er noe redaktørene må svare på, sier Foss.
Utviklingsredaktør Winsnes viser til at Aftenposten har to klare retningslinjer: Det skal gå tydelig frem hva som er annonse og hva som er Forklart-innhold, og at det skal være et tydelig skille mellom kommersiell og redaksjonell side.
– Redaksjonen har ingenting med det å gjøre. Og jeg tror det er veldig få lyttere, som hører annonsen, som ikke får med seg at det er en annonse. Men det har vært mye diskusjon og innspill, og det må vi ta med oss og lære av. Det er helt sikkert ting vi kan skru på og gjøre annerledes fremover, sier han.
– Har dere selv vært skeptiske, både Forklart-redaksjonen og dere i ledelsen?
– Forklart-redaksjonen har ikke hatt noe med det å gjøre, så det er ledelsen som håndterer. Vi er opptatt av å utvikle attraktive produkter for våre annonsører. Det er en del av forretningsmodellen til både Aftenposten og Schibsted. Vi må drive med innovasjon, men så er det viktig for oss at det ligger noen klare prinsipper og føringer til grunn, sier Winsnes.
Forklart-redaksjonen forteller at de selv har fått mange tilbakemeldinger fra lytterne, og de har forsøkt å svare så godt de kan.
Rønneberg anser det store engasjementet også som en tillitserklæring til Forklart-redaksjonen.
– Det er ingenting som går på innholdet vårt. Det handler om en avgjørelse som Aftenposten har tatt som bedrift. Vi registrerer hva folk sier. Det er en slags tillitserklæring til oss at så mange engasjerer seg for produktet vårt. Det er positivt, sier han.