Pål Nedregotten, konserndirektør for data og teknologi i Amedia, er blant medietoppene som nå sier nei til Facebook News.

NRK, Amedia og VG sier nei til Facebook News

Setter ned foten allerede før norsk lansering, melder Aftenposten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tre av Norges største mediebedrifter gir tydelig signal om at de ikke ønsker Facebook News i Norge, skriver Aftenposten i papirutgaven onsdag 7. juli.

Konserndirektør i Amedia Pål Nedregotten, sjefsredaktør i VG Gard Steiro og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen avviser Facebooks håndsrekning til mediebransjen, allerede før tjenesten er lansert i Norge, skriver avisa.

Frykter mindre kontakt og tillit

Facebook News finnes nå i USA, Storbritannia og Tyskland, og blir lansert i Frankrike senere i år. Men VG, Amedia og NRK ønsker ikke å bidra til en tilsvarende tjeneste i Norge.

– Facebook News kommer til å være en egen destinasjon for nyheter, et Facebook-redigert produkt basert på en blanding av utvalgte saker og algoritmesaker, sier Nedregotten til Journalisten.

Den digitale plattformen er et samlested for nyheter fra ulike medier. I motsetning til den tradisjonelle nyhetsstrømmen på Facebook, vil nyhetstjenesten være basert på innhold fra forhåndsgodkjente utgivere og tilby saker basert på personlige og kuraterte nyhetsopplevelser.

– Med den tjenesten ønsker Facebook å ta over den funksjonen som avisforsidene har i vår verden, det ønsker vi ikke, sier Nedregotten.

Medielederne mener det er en mulighet for at leserne vil oppsøke Facebook News fremfor de tradisjonelle norske mediene, noe som kan føre til at kontakten mellom leserne og tilliten til mediene blir svekket.

Lønner seg ikke

Siden 2012 har norske medier mistet totalt 30 prosent (3,7 milliarder kroner) av sine annonseinntekter på grunn av Facebooks og Googles etablering som nyhetsplattformer.

Professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Elin Skogerbø, har forståelse for at medietoppene setter foten ned.

– Det er klart at den økonomiske bindingen man risikerer å få med et Facebook News-samarbeid, i hvert fall er et tankekors, sier Skogerbø til Aftenposten.

Medielederne tror den største konsekvensen vil være at det norske mediemangfoldet vil bli kraftig svekket av Facebook News.

– Det handler ikke om økonomi for vår del, det handler om prinsippet at vi ønsker å redigere vårt eget nyhetsbilde, sier Nedregotten til Journalisten.

Ingen konkret plan

– Vår ambisjon har hele tiden vært å ta Facebook News til nye land, men kun der det er bred støtte for slik innovasjon og investering, skriver kommunikasjonskonsulent i Facebook Camilla Nordsted i en epost.

Facebook ønsker å presisere at det ikke foreligger aktuelle planer om å lansere nyhetstjenesten i Norge.

– I alle markedene der vi har lansert Facebook News, har det blir gjort med utgangspunkt i lisensieringsavtaler, og i land hvor det har vært bred støtte til produktet for å sikre at det gir en god opplevelse for alle, skriver Nordsted.

Powered by Labrador CMS