Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
– Vi har tatt ned et betydelig antall kontoer, både på Facebook, Instagram og Twitter, og det skal videre ned. Det skal også ned i omfang, så vi skal være mindre omfangsrike på Facebook enn vi har vært, sa NRKs nyhetsdirektør Helje Solberg.
Hun fortalte om NRKs tilstedeværelse på sosiale medier generelt, og Facebook spesielt, under samtalen «Hvordan temme tech-gigantene» under Medieleder-konferansen tidligere denne uka.
Bakgrunnen for diskusjonen var blant annet klinsjen mellom Facebook, myndighetene og mediene i Australia, der Facebook i en periode stengte deling av nyhetsartikler på plattformen sin.
Solberg tallfestet at målet for NRK er å ta ned publiseringen på Facebook med 20 prosent bare i år.
Hun sluttet seg til et resonnement fra Amedia-direktør og MBL-styreleder Pål Nedregotten om at muligheten for norske medier til å helt velge bort plattformer som Facebook, har svunnet forlengst.
– Vi lever i en verden med plattformer, og det må vi forholde oss til. Men vi må være uhyre bevisst på hvorfor vi er på de ulike plattformene, og hva det er vi vil oppnå, sa Solberg.
Nyhetsdirektøren sa seg opptatt av at norsk mediebransje er bevisst på å bevare den publisistiske kontrollen over eget innhold.
– Og at vi ikke blir for avhengig av tredjepartsplattformer. Det har vi muligheten til i Norge, for vi har så mange gode medier lokalt, regionalt og nasjonalt. Jeg kan ikke huske at det har vært investert så mye i norsk journalistikk som det som skjer akkurat nå. Jeg er rimelig optimistisk, sa Solberg.