Det har vært et godt år for de digitale plattformene til Schibsted.
Det har vært et godt år for de digitale plattformene til Schibsted.

Schibsted økte digitale abonnements-inntekter med 19 prosent i 2020

Schibsteds norske mediehus endte med et årsresultatet på 174 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Nå er årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus klare. De digitale abonnementsinntektene vokste i alle selskapene. Totalt endte disse på 716 millioner, det er en vekst på 19 prosent sammenlignet med 2019.

– Når vi ser tilbake endte 2020, som kjent, utrolig mye bedre enn vi først fryktet da pandemien traff oss med full kraft i mars. Alle våre norske mediehus opplevde trafikkrekorder, og betalingsvilligheten for vår journalistikk nådde nye nivåer, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, i en pressemelding.

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.
Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Selv om de digitale inntektene vokste, var både inntekter og resultat preget av et utfordrende annonsemarked i 2020. Fallet er ifølge pressemeldingen spesielt stort på print.

VG+ i vekst

VG AS økte sine totale inntekter i 2020. Omsetningsveksten er drevet av vekst i inntekter fra VG+. Ved årsslutt hadde mediehuset omtrent 225 000 digitale abonnenter. VG+ er ifølge Tveitnes Nordens største abonnementstjeneste på nyheter.

– VGTV øker sine totale inntekter med nesten 5 prosent i 2020. Trafikkvekst, nye innholdsformater, økt produktutvikling og sterk etterspørsel etter videoannonsering løftet annonseomsetningen med 12 prosent i et ekstraordinært 2020, som igjen bidro til en forbedring av resultatet, sier Tveitnes.

Ifølge pressemeldingen vokste E24s brukerinntekter med hele 30 prosent sammenlignet med 2019. Aftenposten leverte også et sterkt resultat i 2020.

Regionavisene sliter

– Regionavisene våre Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad ble betydelig rammet av nedgangen i annonsemarkedet, på grunn av korona. Til tross for vekst i digitale abonnementsinntekter og kostnadsreduksjoner, demmet ikke det opp for fallet i annonse. Det bidrar til reduksjon i driftsresultatet, sier hun.

Powered by Labrador CMS