Det har vært et godt år for de digitale plattformene til Schibsted.

Schibsted økte digitale abonnements-inntekter med 19 prosent i 2020

Schibsteds norske mediehus endte med et årsresultatet på 174 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nå er årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus klare. De digitale abonnementsinntektene vokste i alle selskapene. Totalt endte disse på 716 millioner, det er en vekst på 19 prosent sammenlignet med 2019.

– Når vi ser tilbake endte 2020, som kjent, utrolig mye bedre enn vi først fryktet da pandemien traff oss med full kraft i mars. Alle våre norske mediehus opplevde trafikkrekorder, og betalingsvilligheten for vår journalistikk nådde nye nivåer, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, i en pressemelding.

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Selv om de digitale inntektene vokste, var både inntekter og resultat preget av et utfordrende annonsemarked i 2020. Fallet er ifølge pressemeldingen spesielt stort på print.

VG+ i vekst

VG AS økte sine totale inntekter i 2020. Omsetningsveksten er drevet av vekst i inntekter fra VG+. Ved årsslutt hadde mediehuset omtrent 225 000 digitale abonnenter. VG+ er ifølge Tveitnes Nordens største abonnementstjeneste på nyheter.

– VGTV øker sine totale inntekter med nesten 5 prosent i 2020. Trafikkvekst, nye innholdsformater, økt produktutvikling og sterk etterspørsel etter videoannonsering løftet annonseomsetningen med 12 prosent i et ekstraordinært 2020, som igjen bidro til en forbedring av resultatet, sier Tveitnes.

Ifølge pressemeldingen vokste E24s brukerinntekter med hele 30 prosent sammenlignet med 2019. Aftenposten leverte også et sterkt resultat i 2020.

Regionavisene sliter

– Regionavisene våre Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad ble betydelig rammet av nedgangen i annonsemarkedet, på grunn av korona. Til tross for vekst i digitale abonnementsinntekter og kostnadsreduksjoner, demmet ikke det opp for fallet i annonse. Det bidrar til reduksjon i driftsresultatet, sier hun.

Powered by Labrador CMS