Siv Juvik Tveitnes og Gard L. Michalsen avslørte i dag de nye planene for E24. Foto: Schibsted

Schibsted skal ansette opp mot 30 nye journalister til storsatsing på næringsliv

E24 får flere eiere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

E24 går sammen med Schibsteds norske mediehus om en ny satsing på næringslivsjournalistikk, melder Schibsted i en pressemelding.

Nettstedet som i dag eies av VG, blir med dette knutepunkt for all næringslivsjournalistikk fra mediehusene VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

De samme mediehusene blir også felles eiere av «nye» E24, hvor Christian Haneborg blir styreleder. Haneborg er også i dag styreleder i E24, i tillegg til å være kommersiell direktør i VG.

Les også eget intervju med E24s ansvarlig redaktør Gard L. Michalsen: – Hvis noen er interessert i jobb, så er det bare å ringe!

Ansetter journalister

For å lykkes skal det ansettes en rekke nye journaliser. I pressemeldingen varsles det opp mot 30 nye journaliststillinger knyttet til stortsatsingen.

– Vårt mål er å gi leserne den beste og viktigste dekningen av næringslivet fra hele landet - til lesere over hele landet. Vi har stor tro på at mediehusene i Schibsted sammen kan bidra til at E24 tar nummer én-posisjonen, og blir landets viktigste avis for økonomi- og næringslivsnyheter. I tillegg er vi overbevist om at satsingen styrker hver enkelt avis dekning av næringslivet, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted, ifølge pressemeldingen.

– E24 har i dag 455.000 lesere, og både trafikk, lesetid og inntekter vokser. Vi tror veldig på å bruke denne sterke posisjonen som utgangspunkt for hvordan vi nå organiserer den nye storsatsingen, sier Tveitnes.

All næringslivsjournalistikk i de ulike Schibsted-avisen vil nå bli publisert på E24, selv om innholdet produseres i de ulike mediehusene, hvor journalistene er ansatt.

«Sakene vil kunne ligge på fronten til alle avisene, og således være lett tilgjengelig for et bredt antall lesere. Men når du klikker for å lese en sak, lander du på E24. Også i papiravisene vil saker publiseres, da under E24-merkevaren», skriver Schibsted.

Fortjener bedre

– Det norske folk fortjener enda bedre næringslivsjournalistikk. Skal man forstå samfunnet må man vite hvor samfunnets verdier skapes, og hvordan denne verdiskapingen henger sammen med samfunnets velferd. Derfor er det dypest sett en styrke for demokratiet når E24 - og Schibsted - nå gir næringslivsjournalistikken i Norge et kjempeløft, sier Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted, ifølge pressemeldingen.

Gard L. Michalsen, som i dag er både ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24, fortsetter som redaktør, men det vil lyses ut en stilling som administrerende direktør.

Nyheten kommer samtidig som Dagbladet lanserer sin nye satsing på næringslivsjournalistikk, som har fått navnet Børsen - og Dagens Næringsliv nedbemanner.

Powered by Labrador CMS