– Sosiale medier ingen trussel

Facebook har flere brukere enn nettavisene. Det skremmer ikke Aftenposten.

Publisert   Sist oppdatert

Aftenpostens fungerende redaktør Hilde Haugsgjerd klør seg i hodet etter smarte løsninger som kan utnytte den sosiale mediebølgen.

Facebook utgjør nå en fjerdedel av alle sidevisninger i USA. Til sammenlikning kommer én av tolv sidevisninger fra Google, ifølge det amerikanske nettstedet Businessinsider.com.

– Sosiale medier er en tidstyv, sier Haugsgjerd til Journalisten.

Oppfyller ulike behov

En undersøkelse fra TNS Gallup viser at i Norge kommer Facebook på tredje plass bak YouTube på andre og Wikipedia på første.

Brukerveksten i sosiale medier skaper en formidabel utfordring for de tradisjonelle mediene.

– Den tiden det norske folk bruker på Facebook utgjør mer enn tiden de bruker på nettaviser til sammen, forsetter Hilde Haugsgjerd.

Engstelig for at Aftenposten taper terreng, er hun likevel ikke.

– Sosiale medier er ingen trussel. Vi oppfyller ulike behov.

Ser et nytt bånd

Foreløpig har ingen tradisjonelle medier klart å trekke vesentlige inntekter via Facebook eller Twitter.

Aftenpostens redaktør mener en omfavnelse av de nye mediene er helt avgjørende for avisens fremtid. Hun vil være offensiv for å skape bånd mellom lesere og brukere.

– Skal vi lykkes må avisen opptre i samspill med sosiale medier, både hva gjelder redaksjonelle og kommersielle former. Det er mye positivt vi kan gjøre som ikke går på bekostning av den redaksjonelle integriteten.

Stiller to krav til journalistene

Mange av de nesten 70.000 norske Twitter-brukerne følger med på hva twitrende journalister skriver. Når grensen mellom journalist og privatperson blir uklare, kan det oppstå problemer for arbeidsgiver.

Haugsgjerd forteller at Aftenposten i øyeblikket holder på å lage noen få og enkle regler for sine medarbeidere.

– Vi vil gjerne at medarbeiderne våre skal delta., og nå formulerer vi krav til journalistisk integritet og lojalitet til avisen, sier hun.

Selv om sosiale medier har skapt hodebry for mediehusene, er ikke Haugsgjerd i tvil om at mediehverdagen er blitt bedre.

– Den er enda mer spennende. Hverdagen byr på flere utfordringer og flere muligheter.

Haugsgjerd opplyste under innledningen at hun selv ikke bruker Twitter.