Gravleggingen av filmsatsparagrafen gjør det mulig å utgi avis på 17. mai. Foto: Espen Moe
Gravleggingen av filmsatsparagrafen gjør det mulig å utgi avis på 17. mai. Foto: Espen Moe

VG utgir 17. mai-avis

Håper dagens fotballrunde skal selge aviser på nasjonaldagen.

– Det er mange lesergrupper, og jeg vil tro at de fotballinteresserte vil sette pris på å få full dekning av kampene 16. mai, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Torry Pedersen i VG til egen avis.

– Det er en dag med mange folk i byen, men om det også vil være en dag hvor folk er i kjøpsmodus for papiraviser gjenstår å se.

– Sannsynligvis lønnsomt

Medieforsker Jens Barland ved Universitetet i Oslo mener det er stor sannsynlighet for at det er lønnsomt for VG å gi ut fersk papiravis på nasjonaldagen.

– Det er både en enkel og en journalistisk riktig løsning å gi ut avis på 17. mai.

Barland mener at det å få folk i kjøpsmodus handler om å lage vaner, og at nasjonaldagen kan være en god dag for å selge aviser.

– Det er få dager i året hvor så mange mennesker er i bevegelse og kan legge merke til en dagsfersk avis i stativene. Samtidig er det en barriere i at folk har hendene fulle med fløyter og juniors gassballong på 17. mai.

Filmsatsen gravlagt

Det er gravleggingen av filmsatsparagrafen tidligere i år som gjør det mulig å utgi avis på tidligere avisfrie dager.

Den nye avtalen innebærer at journalistene får brekke om avissidene og grafikerne får gjøre redaksjonelt arbeid på avisdeskene.

VG utga også avis på tidligere avisfrie dager i påsken og 1. mai.

Tabloidene blør

Fredag la Schibsted fram sine resultat-tall for første kvartal i år. Resultatet viser at nettrubrikker og annonseinntekter reddet selskapets overskudd. De store tabloidene VG og svenske Aftobladet blør.

Les også:

Samlet hadde de to avisene en resultatnedgang fra 149 millioner kroner i første kvartal i fjor til 91 millioner kroner i samme periode i år. VGs opplag har sunket med nesten 30.000 til 207.000 i første kvartal.

Øker prisen i Sverige

Mandag varslet Schibsted i en børsmelding at svenske Aftonbladet hever utsalgsprisen fra 11 til 12 kroner med umiddelbar virkning.

Selskapet venter at prisøkningen vil bidra positivt til driftsresultatet med mellom 60 og 70 millioner i året - gitt at dagens opplagstall holder seg.