Arne Reginiussen. Foto: privat
Arne Reginiussen. Foto: privat

31-åring blir Finnmark=sjef

Forlater Altaposten til fordel for sjefredaktørjobben i Amedias tre finnmarksaviser. Ansatt av redaktør i avis han kalte en parasitt.

Publisert Sist oppdatert

Amedia har ansatt Arne Reginiussen som ny sjefredaktør og administrerende direktør for Vadsø-avisen Finnmarken, Hammerfast-baserte Finnmark Dagblad og Finnmarksposten i Honningsvåg.

Viktigst fra tilholdsstedet i Alta blir likevel trolig et nytt nyhetsnettsted for Finnmark som avisene skal levere innhold til. Verken Reginiussen eller sjefredaktør Anders Opdahl i Nordlys vil kommentere nettsatsingen ytterligere, utover at den blir lansert i løpet av kort tid.

Opdahl har vært med å ansette 31-åringen sammen med Amedia-direktør Nina Refseth og representanter fra de ansatte. Han karakteriserer ansettelsen slik:

– Arne er et skup.

– Han er en fremoverlent type, offensiv, uredd og fremviser en utrolig god forståelse for de grunnleggende bransjeutfordringene som vi står overfor.

Kalte Nordlys parasitt

Den nye redaktøren kommer fra jobben som nettsjef i Polaris-eide Altaposten. Fra den jobben karakteriserte han i fjor Nordlys som en parasitt i sin måte å sitere saker fra andre nordnorske aviser på.

Opdahl humrer godt når vi minner ham på kritikken.

– Det var artig når han sa det. Han er en friskus, rett og slett. Det bor mye bra i gutten.

Les også: Nettsjef kaller Nordlys en parasitt

Ble headhuntet

Reginiussen søkte opprinnelig ikke selv stillingen han nå skal inn i, men ble rekruttert inn av byrået Amedia hadde hyret. Han har digital erfaring fra Stavanger Aftenblad, SOL.no og tre og et halvt år i det han selv omtaler som kjendisdelen av tv2.no.

– Mine styrker er det digitale, som jeg har jobbet med siden jeg begynte som journalist. Jeg tenker veldig digitalt.

Det mener den nye enelederen med ansvar for 42 årsverk passer bra når de tre avisene snart lanserer et nytt felles finnmarksnettsted. 

Bygger på plan

I fjor la redaktør Sverre Joakimsen fram en plan for den framtidige organiseringen av Amedias tilstedeværelse i Finnmark. Redaktøren som skal overta bygger videre på dette arbeidet.

– Det er gjort et grundig arbeid. Mye er lagt, men vi må gjøre små tilpasninger.

På spørsmål om hvordan han vurderer sin medieetiske kompetanse sier han at at han kjenner godt til Vær Varsom-plakaten og Redaktørplakaten.

– Det etiske må ligge i bunn. Det skal ingen være bekymret for.