Det er flere aktører som har lagt inn bud på norsk fotball. Her feirer Bodø/Glimt-trioen Alfons Sampsted, Philip Zinckernagel og Ola Solbakken scoring mot Rosenborg sist helg.
Foto: Mats Torbergsen / NTB
TV-distributører la sammen inn bud på norsk fotball
Planen er ikke å sitte på dem eksklusivt.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Altibox og Telenor er store rivaler i det norske TV-markedet, men samarbeider i jakten på rettighetene til å vise Eliteserien i fotball.
Tirsdag gikk fristen ut til å legge inn bud på norsk fotball. Ifølge Kampanje er dagens rettighetshaver Discovery, TV 2 og Amedia tre av budgiverne.
Men trioen får konkurranse fra Altibox og Telenor. TV-distributørene har gått sammen i en oppsiktsvekkende allianse.
– Altibox og Telenor bekrefter at vi i fellesskap har lagt inn et bud i konkurransen om norske fotballrettigheter. Vi gjør dette fordi vi ønsker å tilby våre kunder og det norske publikummet norsk fotball i de kanalene som er enkelt tilgjengelig for dem, sier administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Altibox til Kampanje.
Skulle rivalene sikre seg fotballrettighetene på seks år fra 2023, er ikke planen å sitte på dem eksklusivt.
– Hvis vi blir valgt, ønsker vi å dele rettighetene med sentrale mediepartnere og tilby norske TV-distributører tilgang for å spre fotballinnholdet ut til alle og løfte engasjementet og interessen for norsk fotball, sier TV- og fastnettsjef Camilla Amundsen i Telenor.
Discovery har vist Eliteserien og 1. divisjon siden 2017. Selskapet bladde opp 2,4 milliarder for en rettighetsperiode på seks år.