Administrerende direktør for danskeide Altinget, Christoph Nørgaard.
Administrerende direktør for danskeide Altinget, Christoph Nørgaard.

Satser på politiske nisjemedier i Norge: Har ikke avgjort hvilke nisjer som skal dekkes

– Vi har en ambisjon om å bli Nordens største.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble det klart at det danske mediehuset Altinget etablerer seg i Norge med fem politiske nisjemedier. Mediehuset drifter allerede 27 nisjemedier i Danmark og 10 i Sverige, med titler som «Miljö og energi», «Omsorg», «EU» og «Transport».

Christoph Nørgaard er administrerende direktør i Altinget, og han avslører at mediehuset har en ambisjon å bli Nordens største.

– Vi har lenge hatt en drøm om å skape Nordens største politiske mediehus. Vi vurderer derfor timingen som god nå, fordi politikk aldri har vært viktigere, skriver han i en e-post til Journalisten.

I gang med rekruttering

Lanseringen av den nye norske satsningen er planlagt i løpet av siste halvdel av 2022.

Planen er å i første omgang etablere fem ulike nisjemedier for ulike fagområder. Nørdgaard forteller at det ennå ikke er avgjort hvilke nisjer dette skal være.

– Vi er i gang med å rekruttere en sjefredaktør og andre nøkkelprofiler til Altinget.no som vil få et stort mandat til det endelige valget av nisjer, skriver han.

Den norske redaksjonen skal i første omgang bestå av rundt 15 personer, og få hovedkontor i Oslo.

Vil bli førende i Norge

I tillegg til ambisjonene om å bli det største politiske mediehuset i Norden, har Altinget ambisjoner om å bli det førende politiske mediehuset her til lands.

– Altinget har et tydelig konsept som vi gjerne vil internasjonalisere, men det skal selvfølgelig tilpasses den nasjonale samfunnsstrukturen og det politiske systemet. Men vi kommer ikke til å endre på vårt grunnleggende konsept og den politiske nøytraliteten, forteller Nørdgaard.

Powered by Labrador CMS