Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland og konsernsjef Anders Møller Opdahl i Amedia.
Foto: Amedia
Amedia kjøper Budstikka
Avtalen verdsetter selskapet til 130 millioner kroner.
Amedia har inngått en avtale med Asker og Bærums Budstikke Holding AS om kjøp av Budstikka. Avtalen verdsetter selskapet til 130 millioner kroner, skriver Amedia i en pressemelding.
– Vi er svært glade for at vi nå vil overta eierskapet i den sterke og tradisjonsrike lokalavisen. Amedia har de beste forutsetninger for å kunne utvikle Budstikka videre gjennom digitalisering og effektive driftsløsninger, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl i Amedia ifølge pressemeldingen
– Vår ambisjon er å gjøre Budstikka til en enda bedre og mer nødvendig informasjonskilde for befolkningen i to av landets største kommuner. Vi er stolte av denne viktige tilveksten til vår avisflora.
Akser og Bærum Budstikke - i dag Budstikka - ble etablert i 1898 som en rendyrket lokalavis for Asker og Bærum kommuner og har 22.000 abonnenter og 60.000 daglige lesere.
Avisen har 45 ansatte og årsomsetningen i 2019 var 103 millioner kroner. Den er nå eid av Asker og Bærums Budstikke Holding AS som har et spredt lokalt eierskap med cirka 1.900 aksjonærer.
Oppkjøpet er godkjent av selskapets styre etter en lengre prosess der avisens eierskap og utviklingsmuligheter har stått på agendaen, skriver Amedia i pressemeldingen.
Transaksjonen vil bli lagt frem på en ekstraordinær generalforsamling.
– Vi mener det er riktig for Budstikkas fremtidige utvikling og behov at avisen blir en del av en større medievirksomhet. Å selge selskapet til Amedia er en naturlig utvikling, gitt det lange og mangesidige samarbeidet vi har hatt gjennom årene, og at konsernet har en struktur med mange likeartede lokalaviser som passer for oss, sier administrerende direktør i Asker og Bærums Budstikke Holding og styreleder i Budstikka, Terje Tandberg.
– Prisen vi er blitt enige om, er fornuftig og ivaretar aksjonærenes verdier på en god måte, i en kommentar.
Avisens uavhengighet vil bli ivaretatt av Stiftelsen Asker og Bærums Budstikke, som har én aksje i Budstikka. Stiftelsens har som formål å godkjenne redaktøransettelser og eventuelle endringer i avisens formålsbestemmelse.
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland, mener ifølge pressemeldingen at det er en fordel for Budstikka å bli en del av et profesjonelt konsern som har journalistikken som sin forretningsidé.
– Amedia er en spydspiss når det gjelder modernisering av lokalaviser og digitalisering av abonnementene. Vi ser frem til å ta del i redaksjonell innholdsutvikling og alt annet spennende som rører seg i Amedia, sier hun.