Mediefolk:

Etter to år som utviklingsdirektør blir Jostein Larsen Østring nå nyhetsdirektør i Amedia.

Jostein Larsen Østring blir nyhetsdirektør i Amedia

– Forstår intuitivt lokaljournalistikkens viktige rolle.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Jostein Larsen Østring (30) er ansatt som konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement i Amedia, skriver Amedia i en pressemelding. Han tiltrer sin nye stilling umiddelbart.

Østring kommer fra stillingen som utviklingsdirektør i Amedia, som han har hatt de to siste årene.

– Det har vært stor interesse knyttet til stillingen, med mange kvalifiserte kandidater. At vi etter en grundig prosess likevel lander på at vi har funnet den best kvalifiserte i egne rekker, anser jeg som et kvalitetstegn, sier konsernsjef i Amedia, Anders Møller Opdahl, i pressemeldingen.

Han vektlegger tre dimensjoner ved Østring som særskilt viktige:

– Jostein forstår intuitivt lokaljournalistikkens viktige rolle både institusjonelt og operasjonelt. Han har en stor aksje i reisen Amedia har vært gjennom de siste årene, og har bidratt til å utvikle mediehusene i nært og fortrolig samspill med våre dyktige redaktører og journalister. I tillegg er han analytisk og strategisk tenkende, og skjønner hva som skal til for at Amedia og mediehusene skal utvikle seg til å bli enda viktigere både i lokal, regional og nasjonal kontekst.

Østring får ansvar for to av konsernets sentrale støttefunksjoner: innholdsutvikling og forbrukermarked. Og tittelen blir nyhetsdirektør, skriver Amedia.

– Dette kler et konsern som Amedia hvor de publisistiske verdiene står helt sentralt. Og den aller viktigste innholdsverdien vi har, er nyheter og aktualiteter - uavhengig av om det dreier seg om hendelser, politikk, sport, kultur, meninger eller annet. Vi har tatt mål av oss å gjennomføre transformasjonen som landets primære medier til det fulle. I dette ligger det stor vilje i å investere i ny teknologi og nye produkter. Men skal vår suksess fortsette, må vi sikre at vi er nyhetsdrevne. Denne forståelsen er avgjørende på alle nivåer i Amedia, også i konsernets ledelse, fastslår konsernsjefen.

Østring har de siste årene vært utviklingsdirektør i Amedia, og før det stått sentralt i å bygge opp og lede konsernets miljø for innholdsutvikling. Han kom til Amedia fra Nordlys, hvor han har jobbet som reporter, vaktsjef og nyhetsredaktør.

– Våre aviser bidrar hver dag, i stort og i smått, til å gjøre samfunnet bedre, sier Østring.

– Det blir helt sentralt for oss å bygge en personlig kundereise i verdensklasse som bidrar til at brukerne oppdager og får mest mulig glede av journalistikken. De digitale flatene gir også muligheter for journalistisk formidling og historiefortelling som vi bare kunne drømt om for få år siden, og som vi må jobbe med å utnytte enda bedre, fortsetter han.

– Og vi skal heller ikke miste av syne verdien av den kritiske, undersøkende og nysgjerrige journalistikken. Dette er selve fundamentet vårt, og det skal utviklingsmiljøene jobbe sammen med redaksjonene om å aktivt forvalte og utvikle videre.

Powered by Labrador CMS