Jostein Larsen Østring (28) er direktør for innholdsutvikling i Amedia og opplever at de rekrutterer flere lesere blant unge voksne. Foto: Eskil Wie Furunes
Jostein Larsen Østring (28) er direktør for innholdsutvikling i Amedia og opplever at de rekrutterer flere lesere blant unge voksne. Foto: Eskil Wie Furunes

Saker om unge voksne selger best i Amedia

8 av 10 av årets mest solgte lokalavissaker handler om personer under 30 år.

Publisert Sist oppdatert

– Det er ikke slik at den eneste måten å selge abonnement på er å snakke med unge kilder, men vi ser at de er betydelig representert på statistikken over høyt salg, sier Jostein Larsen Østring, direktør for innholdsutvikling i Amedia.

Intern statistikk i Amedia – som Journalisten har fått tilgang til – viser at 6 av de 10 mest solgte lokalavissakene i løpet av årets tre første måneder, har bilder og intervjuer med personer under 30 år. To av de andre på topplisten handler også om personer under 30 år.

Det er også flest unge voksne som kjøper disse sakene, og i dag skjer 40 prosent av alle abonnementsalg i Amedia til folk under 40 år.

Flest lesere er menn over 50 år

Det er de personlige og intime intervjuer om unge mennesker som selger aller best, men også saker med temaer som boligkjøp, arbeidsliv og helse selger bedre hvis kildene er unge.

Årsaken er todelt, mener Østring. Unge voksne er den største gruppen i dag som ikke har avisabonnent, og kjøpere identifiserer seg lettere med kilder som er på samme alder.

– Det er ikke rakettforskning, men handler om relevans og om journalistikken er nyttig for folk. Men det som er interessant er at vi tradisjonelt har vi gjort lite av dette, sier Østring, og viser til et generelt eksempel:

– Hvis vi teller i en avis hvor mange kilder under 40 år vi har snakket med, så kan det i enkelte aviser gå flere dager mellom hver gang. Men der har vi fått økt bevisstheten.

Han mener de samme problemstillingene gjelder underrepresentasjonen av kvinner i norske medier.

– Jeg tror dette er mye av forklaringen på at mange aviser har en overvekt av kunder som er menn over 50 år. Det handler om hvem som finner journalistikken tettest på eget liv, sier Østring.

Intern statistikk viser også at avisene med flest kvinnelige kilder, også har flest kvinnelige abonnenter.

– Vi har hatt en blindflekk som vi har blitt mer oppmerksom på og som vi nå klarer å ivareta oftere, mener Østring.

Ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad er glad for at strategiske valg om unge kilder, gjør at de får abonnenter for fremtiden. Arkivfoto: Birgit Dannenberg
Ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad er glad for at strategiske valg om unge kilder, gjør at de får abonnenter for fremtiden. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

22-åring har solgt best

Den mestselgende saken hittil i år er historien om Linnea Marie Jamessen (22) og hennes alvorlige sykdom, opprinnelig publisert i Romerikes Blad. At den solgte så godt som den gjorde, overrasker redaktør Magne Storedal, selv om han også tror hennes store følgermasse i sosiale medier påvirket salget.

– Det er et interessant eksempel vi snakker mye om. Men den lærer oss at vi må identifisere og legge opp journalistikk mot hva unge mennesker er opptatt av, blant annet i sosiale medier. Vi må følge med og prioritere det, sier Storedal.

Han viser til at Romerikes Blad allerede har mange unge voksne kilder i sine spalter.

– Vi er så heldige at distriktet er så ungt og dynamisk i seg selv, hvor gjennomsnittsalderen er lav og unge mennesker holder på med mange spennende ting, sier Storedal.

Og kunnskapen om at unge voksne kilder selger bra, gjør at de blir en viktig del av strategien.

– Det er veldig løfterikt at vi gjør strategiske valg som også gjør at vi bygger en abonnementsmasse som peker inn i fremtiden. Vi kan beholde kunder veldig lenge.

Jostein Larsen Østring er direktør for innholdsutvikling i Amedia. Her er han fotografert på toppen av Amedia-huset. Foto: Eskil Wie Furunes
Jostein Larsen Østring er direktør for innholdsutvikling i Amedia. Her er han fotografert på toppen av Amedia-huset. Foto: Eskil Wie Furunes

Satset ungt i over 10 år

Internt i Amedia viser også statistikken at saker med unge kilder leses godt av samtlige aldersgrupper. Selv om intervjuer med unge kilder både leses godt og selger best, så mener Østring at hovedstrategien deres er å beholde lesere.

– Det blir som en butikk. Går du til den hver eneste dag, så gir det effekt over tid. Salget er bare det første besøket. Vi jobber aller mest systematisk med å få disse unge menneskene til å lese videre, sier han.

I salgstatistikken i Amedia ligger Avisa Nordland og Nordlys best an med over 50 prosent av totalsalg til personer under 40 år.

Avisa Nordland har i flere år vært bevisst satsingen på unge mennesker. Allerede i 2007 knyttet de kontakt med en gruppe tilfeldig valgte «medredaktører» i alderen 20 til 40 år. Disse skulle gi tilbakemelding til avisen flere ganger i måneden. Det utviklet også nytt innhold og nye produkter.

I 2013 vant fikk de en pris for satsingen fra World Association of Newspapers and News Publishers , og året etter vant de en pris sammen med Amedia.

– Vi så ikke umiddelbart responsen slik som vi kan gjøre i dag. Men når vi i dag evaluerer hvem som har høyest andel abonnenter blant unge voksne, så skårer Avisa Nordland aller best, sier Østring.

– De har i alle fall flere abonnenter under 40 enn over 80, fortsetter han.

– Og det er bra?

– Det er bra.