De ble til slutt enige. Fra venstre leder Lars Petter Bartnes (Norges Bondelag), konsernsjef Anders Møller Opdahl (Amedia) og styreleder Kjell S. Rakkenes (Tun Media).
Foto: Werner Juvik / Amedia
Amedia blir største eier i Tun Media
Nationen og Bondebladet får nye eiere.
Amedia blir majoritetseier i Tun Media, som blant annet omfatter dagsavisen Nationen, skriver Amedia og Tun Media i en felles pressemelding.
– Overtakelsen understreker vårt hovedmål om å sikre og utvikle journalistikken og mediemangfoldet i hele landet, sier Amedias konsernsjef Anders Møller Opdahl. ifølge pressemeldingen.
Lette etter partner
Tun Media og Nationen har lenge arbeidet med en revisjon av strategien, med bakgrunn i utfordringene i mediemarkedet. Prosessen konkluderte med at Tun Media ikke ville greie seg uten en tilknytning til et av de store mediekonsernene. Det ble starten på prosessen som endte med dagens oppkjøp.
Norges Bondelag fortsetter som eier og sikrer dermed en fortsatt tilknytning til landbruket. Tun Media er utgiver at Bondebladet, som er Bondelagets medlemsavis.
– Vi sikrer og styrker med dette dekningen av landbruk og distrikt for fremtiden. Det har vært en avgjørende forutsetning for forhandlingene at landbruket skal ha en hånd på rattet i den framtidige utviklingen av Tun Media og Nationen, sier Kjell S. Rakkenes, styreleder i Tun Media og Nationen.
Oppkjøpet kom ikke overraskende. Medier24 kunne allerede 11. mai avsløre at Amedia var i forhandlinger med Tun Medias eiere.
Fortsetter som egen enhet
Tun Media består, foruten Nationen og Bondebladet, av Norsk Landbruk, Traktor, Agrojobb, Landbruksnytt og Tun Byrå. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 143 millioner kroner.
Etter kjøpet vil Tun Media fortsette som en egen enhet eid av Amedia, og blir ikke organisert sammen med konsernets øvrige medievirksomhet.
Tine, Nortura, Felleskjøpet og Landkreditt er de største aksjonærene som nå selger aksjene i Tun Media. Med som ny eier blir AS Nord Trøndelag, som er den største aksjonæren i konsernet Trønder-Avisa.
– Vi er fornøyde med den løsningen som vi har kommet fram til nå. For oss var det svært viktig å finne en partner som ser verdien av og vil videreutvikle nyhetsdekningen Nationen står for på områdene distrikt og næringsliv. I tillegg utgjør de øvrige publikasjonene et viktig mangfold på området landbruk. For Norges Bondelag er det derfor viktig å fortsette på eiersiden i Tun Media, sier Lars Petter Bartnes, leder i Norges Bondelag.
– Ikke så annerledes
– Jeg er godt fornøyd med at Norges Bondelag fortsetter sitt eierskap sammen med oss og at vi også får med AS Nord Trøndelag som en erfaren eier av medier med distrikts- og landbruksperspektiv, sier Amedias konsernsjef.
– Utgivelser rettet mot bransjer og yrkesgrupper er egentlig ikke så mye annerledes enn å gi ut lokalaviser. Det handler om å kjenne sitt nedslagsfelt og sine målgrupper og vite hva som er viktig for dem og hva som engasjerer. Her har Tun Medias titler allerede betydelig erfaring og kompetanse. Det Amedia kan tilføre er vår kunnskap om innholdsutvikling, digitalisering og lesermarked, forsetter Opdahl.
Amedias eierandel i Tun Media blir 66,9 prosent. Norges Bondelag fortsetter med 24,8 prosent, mens AS Nord Trøndelag overtar 8 prosent av aksjene.