Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
30. november lanseres lanserer Amedia en lokalavis for Oslo, som skal hete Avisa Oslo (AO).
– Vi skal lage den avisa Oslo mangler – og trenger. Avisa Oslo skal være en frisk lokalavis som bryr seg, stiller de viktige spørsmålene, setter dagsorden, skaper debatt og som skal være først ute med det som skjer innenfor bygrensen, skriver Magne Storedal, ansvarlig redaktør i en pressemelding fra Amedia.
– Vi skal gi folk som bor i Oslo den informasjonen de trenger for å orientere seg. Det skal alltid være mulig å vite hva det er som skjer i Oslo, her og nå, og hvorfor det skjer, fortsetter han.
Storedal har siden 2013 vært ansvarlig redaktør i Romerikes Blad (RB), og har bakgrunn fra VG og Dagens Næringsliv.
Amedia skriver i meldinga at de bygger opp en redaksjon med 35 redaksjonelle medarbeidere, som skal lage nyheter døgnet rundt, sju dager i uka, ifølge pressemeldinga
Avisa skal være heldigital abonnementsavis, selv om en del innhold også vil være gratis.
Amedia skriver i meldinga at de ønsker å dekke det som regnes som den største medieblindsonen i landet - Oslo.
– Med denne etableringen ønsker vi å skrive mediehistorie. Amedia er landets største eier og utgiver av lokalaviser. Vi tar nå ansvar for å sikre de 694.000 innbyggerne i Oslo tilgang til levende, engasjerende og utfordrende lokaljournalistikk, skriver styreleder i avisa Jostein Larsen Østring i pressemeldinga, og legger til:
– AO lanseres midt i en unntakstilstand i hovedstaden som mer enn noe annet illustrerer hvorfor det er så viktig med en lokalavis i kommunen. Folk har et enormt behov for informasjon om det som skjer i sitt nabolag og nærmiljø. Derfor har vi bestemt oss for å utvikle den avisa alle har drømt om å finne i Oslo, men ingen har laget – før nå.