De to reportasjebilene med Raumnes-logo vil ikke lenger være synlige i dekningsområdet til lokalavisen. På bildet er ansvarlig redaktør og daglig leder Fred C. Gjestad.

Må selge reportasjebilene for å redde økonomien

Fryktet millionunderskudd, øyner håp om plussresultat.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fred C. Gjestad, ansvarlig redaktør og daglig leder i lokalavisen Raumnes på Romerike, legger ikke skjul på 2020 har vært et tøft år. Og at utfordringene på ingen måte er over.

Da Norge stengte ned før påske, merket Raumnes som andre lokalaviser at annonsemarkedet stoppet opp. Men i Nes kommune, og tettstedet Årnes hvor avisen holder til, har ting aldri kommet helt til hektene igjen. Noe som ikke er spesielt for Nes, men det gjør likevel ikke utfordringene mindre.

Nå selger avisen derfor sine to reportasjebiler for å unngå røde tall i årsregnskapet.

Tøff høst

Etter en tøff vår, har utfordringene fortsatt utover høsten. Gjestad anslår at avisen etter koronautbruddet har tapt cirka 1,5 million kroner av en annonseomsetning på cirka 8 millioner.

– Når lokale markedsdager og arrangementer blir avlyst, blir det blodrødt, sier redaktøren.

Han forteller videre at det lokale næringslivet ikke tør å annonser. Det er færre folk i gatene, og Gjestad er urolig for at dette vil fortsette en god stund til. Den siste avlysningen, som avisen merker direkte i sine regnskap, var den planlagte julegrantenningen.

Målet er at salget av de to reporasjebilene skal sørge for en liten pluss i årsregnskapet til Raumnes.

Raumnes er med i flere annonsesamkjøringer, så selv om det lokale næringslivet sliter, regner Gjestad med at inntektene vil ta seg opp mot jul, men han ser ikke for seg en vanlig førjulstid.

– Vi har røft regnet tapt 20 prosent av omsetningen vår. Hva neste år bringer vil være veldig spennende. Vi er også veldig spente på eventuell ny koronastøtte og hva mediestøtten blir neste år.

Denne våren fryktet Raumnes at underskuddet skulle passere én million kroner. Kostnadskutt, økte abonnementsinntekter og offentlig støtte har gjort at situasjonen er lysere, påpeker Gjestad.

Avisen fikk i høst drøyt 420.000 kroner i koronastøtte fra Medietilsynet. På vårparten fikk avisen litt i overkant av 60.000 kroner fra Googles Journalism Emergency Relief Fund.

Men det er likevel ikke nok til å veie opp for hva avisen har tapt så langt. Derfor legges reportasjebilene ut for salg.

– Bilsalget gir oss en inntekt på cirka én prosent av årsomsetningen, og vil være det som redder oss over til å gå i pluss.

Beholde abonnentene

Neste år er det ingen biler som kan redde bunnlinja. Avisen jobber nå med å få opp brukerinntektene. Det er abonnentene som skal dra avisen igjennom 2021.

– Rett før koronakrisen rammet oss, ansatte vi en nyhetsredaktør. Det har hjulpet oss til å holde fokuset oppe på nyheter gjennom hele krisen, noe vi har sett på lesningen og abonnementssalget.

Han forteller videre at Raumnes denne høsten nesten har tredoblet antall sidevisninger, og aldri noensinne har flere abonnert på lokalavisen.

– Spesielt etter sommeren opplevde vi en «boost» på abonnementssiden. Men mange av disse er fremdeles i kampanjeperioden, så jobben blir å beholde dem som abonnenter.

Flere abonnenter er likevel ikke nok for å sikre avisen økonomisk i 2021.

– Vi vil trenge offentlig støtte også neste år for å klare å levere et plussresultat og samtidig ha fullt fokus på journalistikken.

Har 400 lokale eiere

Raumnes er en av stadig færre konsernuavhengige aviser.

– Konsolideringen i mediemarkedet er en trussel vi overvåker nøye med tanke på hva det kan betyr for Raumnes, sier Gjestad.

Å bli en del av et konsern er imidlertid ikke noe som diskuteres.

– Vi har 400 lokale eiere og kraftige eierskapsbegrensninger. Lokal tilhørighet er først og fremst en styrke, sier Gjestad.

– De eier oss fordi de er glade i avisen. Og de har aldri fått én krone i utbytte. Alt overskudd går tilbake til driften.

Powered by Labrador CMS