VårtOslo-redaktør Vegard Velle håper den lille avisen hans klarer seg, til tross for tøffere konkurranse i hovedstaden.
VårtOslo-redaktør Vegard Velle håper den lille avisen hans klarer seg, til tross for tøffere konkurranse i hovedstaden.

– Føles som å sitte i en olabil og skulle konkurrere mot en tanks

VårtOslo-redaktøren tror store konsern bidrar til mer like aviser.

Publisert Sist oppdatert

– Vi som er en liten og frittstående avis, eid av enkeltpersoner, idealister som ønsker at oslofolk skal få et godt tilbud, vi har jo ikke sjans mot en sånn mediegigant som Amedia representerer.

Det sier VårtOslo-redaktør Vegard Velle til Journalisten, knappe to måneder etter at Amedia lanserte deres nye hovedkonkurrent, Avisa Oslo.

– Det føles litt som å sitte i en olabil og skulle konkurrere mot en tanks, legger Velle til.

Den selvstendige nettavisa VårtOslo ble etablert i 2017, som en lokalavis for hele Oslo. Velle mener det var arrogant av Amedia å lansere Avisa Oslo med budskap om at Oslo «endelig» får sin egen lokalavis, når VårtOslo har eksistert i fire år allerede.

Leses like godt som før

Han mener det er plass til flere lokalaviser i Oslo, men at konkurransen nå skjerpes betraktelig.

I tillegg til VårtOslo og Avisa Oslo finnes det også flere bydelsaviser i hovedstaden, samt Aftenpostens og Dagsavisens Oslo-dekninger.

– Det kan høres veldig fint ut at dette er en konkurranse som skjerper alle, men dette er ikke en konkurranse hvor vi står likt. Jeg føler ikke at alle har samme forutsetninger til å delta i konkurransen.

Det er ikke lesertallene eller abonnementstallene denne konkurransen merkes på, ifølge Velle.

VårtOslo leses like godt som før og de er fornøyde med å ha fått rundt 2000 abonnenter etter at de begynte å «plusse» saker i mars.

Abonnentene har også berga dem økonomisk gjennom pandemien, da de, som de fleste andre, fikk færre annonsører utover våren.

Nå har de også begynt å merke at annonsører heller velger Avisa Oslo, som har en større annonseavdeling og mer å tilby med Amedia i ryggen. Dessuten er det også helt andre utfordringer de står overfor i konkurransen mot Norges nest største mediekonsern.

– Avisa Oslo er en prestisjesatsing for Amedia. Det betyr også at de er villig til å brenne av ganske mye penger. I møte mot det har vi ikke tilnærmelsesvis de samme beløpene å satse på, hverken redaksjonelt, i form av markedsføring, på teknologisk satsing, satsing på utstyr, på analyse eller andre ting, sier Velle.

– Bidrar til mer like aviser

Han mener det er grunn til å diskutere utviklinga mot større eierskapskonsentrasjon i mediebransjen, hvor han mener de som er store fra før blir stadig større og hvor stadig færre norske aviser er frittstående

– Stadig færre medier klarer å leve side om side med de store mediekonsernene.

– Hvorfor er det viktig for dere å være selvstendig?

– Det kan man selvsagt diskutere, men jeg tror eierskapskonsentrasjonen bidrar til mer like aviser, som kan være uheldig. Det er ei av sidene ved det, sier Velle.

– Man analyserer hvilke saker som får mange klikk, og så ensretter man journalistikken. Enkelte type stoff går godt, mens andre typer stoff går ikke så godt. Så blir det en konkurranse innad i avisa, og de journalistene som lager klikkvinnere føler seg som vinnere. Det blir trukket fram som bra innsats.

«Høyteknologisk høyhastighetstog»

Selv om de har et ønske om å være frittstående, er ikke VårtOslo-redaktøren skråsikker på at de kan klare seg.

Med det han kaller et «høyteknologisk høyhastighetstog» i mediebransjen, der det satses på ny teknologi, personifisering, nye publiseringsløsninger, abonnementsløsninger, statistikk og analyse, blir det vanskeligere og vanskeligere å konkurrere mot de store, tror han.

– For en annen ting er om frittstående aviser er i stand til å overleve. Er vi i stand til det? Hvor mange år framover klarer vi en slik konkurranse? sier han.

At Avisa Oslo ansetter 35 i redaksjonelle stillinger mens VårtOslo har ni bekymrer ikke redaktøren nevneverdig.

– Jeg føler ikke at vi står særlig tilbake i forhold til Avisa Oslo redaksjonelt, selv om vi har færre stillinger, noe som kanskje skyldes at vi gir veldig mye av oss selv. Vi kjenner Oslo godt og er glad i byen vår, sier han.

– Men det er klart at over tid er det ikke bærekraftig at vi gir så mye av oss selv uten at vi får mer tilbake. Og uten inntekter har vi ikke mulighet til å lønne journalistene. Det er en mer umiddelbar eksistensiell trussel, også uavhengig av antallet lesere.

Redaktøren synes det er spennende å kunne lese en annen avis med samme dekningsområde når han våkner opp om morgenen, se hvilke vurderinger de gjør av hvordan Oslo ser ut hver dag.

– Jeg mener helt klart oslofolk har et behov for et godt redaksjonelt tilbud slik folk har ellers i landet. Derfor trenger vi mange saker, og å dekke opp den blindsonen som Oslo etter mitt syn fremdeles representerer.

Enkelt å lansere, men få etableringer

Framover skal avisa fortsette å satse primært på journalistikken, blant annet gjennom en ny Youtube-serie om hvordan oslofolk bor, forteller redaktøren. Dessuten kommer det en app i slutten av februar.

– Tror du det er bærekraftig på sikt å ha så mange som dekker Oslo?

– Ja, jeg tenker det. Men som sagt mener jeg det bør være bedre rammevilkår for frittstående aviser, blant annet gjennom en bedre fordeling av pressestøtten, fordi de store mediene i dag i praksis blir favorisert, gjennom momsfritak blant annet, sider Velle.

Redaktøren mener det er en politisk utfordring å lage bedre rammevilkår for frittstående aviser. Hvis ikke slike ordninger kommer på banen, risikerer flere mindre aviser å bukke under på sikt, mener han.

– Jeg mener det er et tankekors at i en tid hvor det er lettere enn noensinne å publisere, med gratis publiseringsløsninger, er det likevel så få nyetableringer. Det sier noe om hvor tøft det likevel er, og hvor sparsommelig det er med tiltak som oppmuntrer til den typen nyetableringer, sier Velle, og bruker enda ei tanks-sammenlikning:

– Hvis du terger på deg noen av de store konsernene, da kommer med tanksen og ruller rett over deg, hvis de har lyst til det.

– Er det slik det føles nå?

– Ja, jeg frykter i hvert fall en slik utvikling. Jeg sier ikke at ikke går bra. Når Schibsted og Amedia trapper opp med titalls millioner hver, så kan vi ikke matche det budsjettet.

Powered by Labrador CMS