Anders Grønneberg vant årets portrett med et bilde av TV 2-profilen og idrettsmannen Johan Kaggestad ved sykesengen. Her under prisutdelingen med Marte Christensen fra PK til høyre.Foto: Marte Vike Arnesen
Årets bilde 2022
Anders Grønneberg har tatt årets portrett: – Viktig å se mennesker i øynene
Men Dagbladet-journalisten syns det er vanskelig å ta imot ros.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Da Pressefotografenes klubb (PK) fredag kveld delte ut priser til
Årets bilde 2022 på Litteraturhuset i Oslo, ble Dagbladet-journalist Anders
Grønneberg hedret med førsteplassen i kategorien «Portrett».
– Det var veldig hyggelig å få pris og ros. Jeg har vært mye
mer vant til å få ris enn ros opp gjennom årene, så det er hyggelig å få den
annerkjennelsen. Dette er som Spellemannprisen for fotografer, ikke sant, sier
Grønneberg til Journalisten.
Årets portrett viser Tv 2-profilen, Tour de
France-kommentatoren, treneren og idrettsmannen Johan Kaggestad liggende i senga på sykehjemmet.
Da Grønneberg møtte Kaggestad i desember 2022, hadde idrettsmannen
nylig mistet kona, og kjempet selv for å holde seg i livet.
– Jeg satt ved sengekanten og holdt ham i hånden da øyeblikket kom. Da skjønte jeg at dette kom til å bli et bra bilde. Det
er et sterkt portrett av en som mange har et forhold til. Det er ikke bare en
bare en trist gammel gubbe som har innsett at han synger sitt siste vers, sier Grønneberg.
Fanget øyeblikket
Grønneberg leverte inn to bilder til årets konkurranse etter oppfordring fra redaktøren sin; det av Kaggestad og et av Odd Nerdrum. Det er første gangen han sender inn
bilder til Årets bilde-konkurransen.
Bildet av Kaggestad er en del av et lengre
portrettintervju og ble tatt etter at Kaggestad og Grønneberg hadde sittet
lenge ved sykesengen og snakket, forteller Grønneberg. Da løftet Dagbladet-journalisten kameraet forsiktig opp fra fanget for å fange øyeblikket da Kaggestad felte en tåre.
– Vi fikk etter hvert
en veldig god tone. Dette er kanskje et av de menneskemøtene som har satt mest
inntrykk på meg. Jeg var prega av det møtet lenge etterpå, sier Grønneberg.
Juryen til Årets bilde skrev i sin begrunnelse
at: «Et åpent, gripende bilde som viser et liv i oppløsning. Et nakent portrett
fotografert med verdighet, hvor man kan se hele livshistorien i ansiktet.»
Annonse
Stiller ubehagelige spørsmål
Grønneberg er kanskje mest kjent som en kontroversiell musikkanmelder, men har også jobbet med portretter og intervjuer i møte med sårbare mennesker.
– Jeg vet ikke hva det er jeg gjør. Jeg er bare
meg selv og har ikke så mange leveregler, men jeg mener man skal se hvor man
går og setter foten. Det er viktig å se menneskene i øynene – det er en
leveregel.
Grønneberg mener han heller ikke er redd for å stille de
ubehagelige spørsmålene i møte med intervjuobjekter. Det kan gå begge veier, uttaler
han.
– Jeg har møtt intervjuobjekter som sikkert mener at jeg er en jævla
kuk. Men det handler først og fremst om kjemi. Jeg kan være veldig direkte. Og
får jeg motstand, så gir jeg gjerne også motstand tilbake. Det skaper spenning.
– Det står jeg fortsatt for. Jeg liker å lage litt liv.
Dessuten er det viktig i journalistikken å engasjere og provosere litt, sier
han.
Til Journalisten sier Grønneberg at det er enklere å ta imot
kjeft enn ros. Han er godt vant til å være midt opp i mediestormer, uttaler han.
– Ja, det er lettere å ta imot juling enn en klapp på skulderen.
Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, for det burde være mye koseligere å få en
klem enn en på trynet.
Det siste året har Grønneberg sluttet å skrive anmeldelser. Han jobber nå i Dagbladet Pluss og Magasinet, og har spesialisert seg på menneskemøter.
– Som halvgammel tulling som har jobbet 40 år i bransjen, er
det greit at jeg slipper å skrive fortløpende nyheter, eller løpe etter
brannbilen. Så kan heller yngre journalister gjøre den jobben. Jeg er veldig heldig som får
lov til å avslutte karrieren med dette, sier den 61 år gamle journalisten.