Her er Årets bilde 2022: Eksiliranerne Nooshin Sami, Sara Jalali, Amin Shivania, Rayhaneh Radazar, Ali Mirohabi, Mohadeseh Peyvandi, Bahar, Homyra Emadpoor og Kaveh ser på skadede iranske demonstranter på TV i Oslo.

Årets bilde 2022

NTB-fotograf har tatt Årets bilde

Et ikonisk bilde som peker mot fremtiden, sier Årets bilde-juryen om NTB-fotograf Javad Parsas vinnerbilde.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fredag kveld deler Pressefotografenes klubb ut priser i en rekke kategorier, inkludert hovedprisen: Årets bilde 2022.

Vinnerbildet til NTB- fotograf Javad Parsa viser eksiliranere i Norge som ser skadede iranske demonstranter på TV i Oslo.

«Den 13. september ble den 22 år gamle iranske kvinnen Mahsa Amini arrestert av det iranske moralpolitiet for å bære hijaben sin på en måte som gjorde håret hennes synlig. Tre dager senere døde hun. Tusener tok til gatene og ropte Zan, zengedi, azadi! – kvinner, liv, frihet! Protestene spred- de seg til hele verden», skriver Parsa selv i bildeteksten.

Javad Parsa vinner årets bilde 2o23. Lars Nehru Sand var konferansier under årets utdeling.

Juryens begrunnelse:

«Årets bilde er et rørende og sterkt bilde. Det er en god skildring av hvordan det er å være på utsiden av Iran og bevitne den dramatiske revolusjonen som pågår der. Det er en stille og desperat motstand i bildet, som man får en klump i halsen av. Situasjonen påvirker så mange i diasporaen, og det er fint å se menn i bildet også. Dette påvirker alle iranere, alle mennesker. Samtidig er det den første feministiske revolusjonen,som er viktig i en tid med mange tilbakeslag. Et ikonisk bilde som peker mot fremtiden.»

Parsa vant også pris for beste bilde i kategorien «Nyhet Norge».

Nyhet utland

1. pris: André Liohn Frilans, Dagens Næringsliv

«Den russiske invasjonen av Ukraina Den 24. februar lanserte den russiske president Vladimir Putin en fullskala invasjon av Ukraina. Det startet den største væpnende konflikten i Europa siden andre verdenskrig.»

Juryens begrunnelse:

«Dette bildet er tatt ut av en serie på 70 bilder, som juryen mente var som et slag i magen. Fotografen har laget utrolig sterkt arbeide fra krigens frontlinjer. Det er en desperasjon i bildene som viser krigens råhet på et helt annet plan. Juryen opplevde seriens størrelse som et statement i seg selv. Enkelte bilder gjør at serien er ikke publiserbar i rammene av denne konkurransen, og vi premierer dermed dette enkeltbildet som et symbol på det totale arbeidet til fotografen i Ukraina. De siste sivile som flyktet fra Butsja og Irpin i utkanten av Kyiv var eldre, syke og skadde. De krysset ofte frontlinjen mellom russiske og ukrainske styrker. Tusenvis av sivile krysset den farlige distansen mellom bombing, skuddveksling og landminer.»

Portrett

1. pris: Anders Grønneberg, Dagbladet

«Johan Kaggestad TV 2-profilen, Tour de France-kommentatoren, treneren og idrettsmannen Johan Kaggestad har vært en gigant i norsk idrett. Fra å være på landeveien i Frankrike som kommentator i verdens største sykkelritt, kom sykdom kastet på ham for vel to år siden. Nå er han lenket til senga på sykehjemmet. Før jul mistet han kona, som han har delt hele livet med — også sykehjemsplass. Det ble et sterkt og godt møte med en hedersmann, som fortalte at han snart skal dø. Tårene og lydløse hulk kom da han snakket om sin elskede Janette.»

Juryens begrunnelse:

«Når man ser et så godt portrett, får man lyst til å snakke med personen på bildet. Et åpent, gripende bilde som viser et liv i oppløsning. Et nakent portrett fotografert med verdighet, hvor man kan se hele livshistorien i ansiktet.»

Dagligliv i Norge

1. pris: Gabriel S. Skålevik, frilans

«En midtsommernattsdrøm De er tidlig i 20-årene. De har gjennomlevd en pandemi. I kveld tar de igjen tapt tid. Sommeren 2022 var den første uten koronarestriksjoner siden 2019. På denne sommerhytta i Vestfold er pandemien offisielt forbi.»

Juryens begrunnelse:

«2020. 2021. 2022. Norge er endelig åpnet. Juryen elsker dette bildet. Det er en enorm lettelse her. Et magedrag med frisk luft.»

Sport nyhet

1. pris: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten

«Tom for tårer. Forskerne gjør fremskritt hver eneste dag. Rekorder knuses, grenser sprenges. Men én sannhet er fortsatt ufravikelig: Alderen innhenter alle. Nå er det Shaun Whites tur. 35-åringen har formet snowboardsporten mer enn de fleste. Etter en fjerdeplass i halfpipekonkurransen i Beijing-OL brøt OL-legenden sammen i målområdet. – Jeg går tom for tårer.»

Juryens begrunnelse:

«En universell fortelling om en sportskarriere som uunngåelig avsluttes i relativt ung alder. Kroppen er ferdig før hodet. Livet og halfpipen er bak han, i en fin komposisjon. Man kan så vidt skimte OL-ringene. Han holder rundt brettet som en liten gutt. Som om brettet har vært hans nærmeste partner. Det er et skillsmisseøyeblikk.»

Sport reportasje

1. pris: Kyrre Lien, VG

«VM-billett til døden Det kontroversielle fotball-VM i Qatar har kostet de som gjorde det mulig dyrt. 95 prosent av arbeidskraften i Qatar kommer fra fremmedarbeidere, mange av dem fra Nepal. En av dem var Bhogendra Mochi som forlot Nepal for å bygge opp Doha før fotball-VM. Arbeidsforholdene er blitt sterkt kritisert i landet, og Bhogendra var en av dem som ble rammet av det. Rett før nyttår falt han i døden.»

Juryens begrunnelse:

«Overgangen fra likbålet til den brennende VM-pokalen er helt utrolig bra. Den mest velkomponerte serien i konkurransen, et skoleeksempel i redigering. Det er viktig med en slik fortelling om Qatar. Fotball-VM er verdens største utstillingsvindu. Hva er prisen for at vi får se fotballen? Det er blant annet dette. Fotballens moderne pris. En viktig politisk serie.»

Klima og miljø

1. pris: Øyvind Tveter, Aftenposten

«Når jorden tørker ut Noe uvanlig skjer i Italia. En utmattende tørke har tvunget bøndene i kne. Nå står de overfor utfordringer som kan gi ringvirkninger verden over.»

Juryens begrunnelse:

«En helhetlig serie som viser på sparsommelig og lavmælt vis hva vi lever av og hvor vi er på vei. Man får en følelse av støvet i luften. Det er ikke bare én varm sommer, dette; det er sånn det kommer til å være fremover.»

Åpen klasse

1. pris: Mathilde Solsvik, Bilder Nordic

«Besteforeldra mine har alltid støtta meg, utanom den gongen eg sa at eg skulle ta nasering. Kva skjedde? Eg har vakse opp rett ved sida av besteforeldra mine og brukt uttalige timar med dei. Dei har vore ein viktig del av mi oppdraging og sørga for at eg har følt meg elska av både dei og Jesus.Då eg var 16 år og sa eg skulle ta nasering, vart eg møtt på ein annan måte. Eg såg nye sider ved dei, sider eg ikkje visste dei hadde. Dei vart sinte og sa at nasering var styggedom. Etter fleire diskusjonar med dei, over fleire år, sa til slutt farmor at om det betydde så mykje for meg, så hadde det ikkje lenger noko å seie for ho. Det viktigaste er det som er i hjartet, sa ho. To månadar seinare tok eg nasering. Forholdet vårt er uendra. Heile denne situasjonen satte i gong ein tankeprosess. Besteforeldra mine har levd saman i si eiga, vesle boble i grenda vår nesten heile livet. Dei to. Med sine rutinar, tankar og tradisjonar. Dei er dei mest kjærlege personane eg kjenner, men også dei mest skeptiske og konservative. Eg kjenner dei som besteforeldra mine som elskar meg så høgt, men kven er dei eigentleg?»

Juryens begrunnelse:

«En usedvanlig velgjort reportasje om eldre som er tilstedeværende fotografert. Vi ser fotografens besteforeldre, som blir symboler for norsk kultur og tradisjon, og forståelse mellom generasjonene. Det er mye humor, selvironi og varme i denne serien.»

Dokumentar Norge

1. pris: Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten

«Shabanas verden —Håper å velge å tro det beste selv om alt er mørkt rundt. I 25 år har hun vært på den offentlige scenen. Et liv fylt av humor, stunt og harde slag ble enda mer dramatisk da Shabana Rehman i januar fikk kreft i bukspyttkjertelen. 12 må- neder etter, 29. desember, døde hun 46 år gammel.»

Juryens begrunnelse

«En hjerteskjærende fortelling om å nekte å gi seg. Shabana Rehman har bidratt med så mye. Alle bildene er sterke og er nært fortalt og kunne stått alene. Enstemmig vinner i dokumentarkategorien.»

Dokumentar utland

1. pris: Kyrre Lien, VG

«Libanons kollaps.Den økonomiske krisen i Libanon er blitt beskrevet av Verdensbanken som en av verdens verste siden 1850-tallet, som følge av økonomiens kollaps i 2019. Politikerne har fått skylden, og siden da er det bare blitt verre. En stadig større del av befolkningen drives ut i fattigdom.»

Juryens begrunnelse:

«Dette er ikke gjort i en håndomvending. Fotografen har jobbet i Beirut i flere år, og det synes. Han evner å komme under huden på det libanesiske samfunnet, i en periode med store omveltninger. Flere av enkeltbildene imponerer i seg selv. En utrolig sterk og velkomponert serie.»

Nyhetsvideo

1. pris: Aage Aune og Kjetil Iden, TV 2

«Flukten fra bombene Ettersom kampene ved fronten øst i Ukraina hardner til, ber styresmaktene alle sivile om å evakuere. TV 2 har fulgt menneskene som må forlate hjemmene sine i Kramatorsk.»

Juryens begrunnelse:

«Denne historien viser oss noen av dilemmaene ukrainske sivile står overfor; å flykte til sikkerhet eller å forsøke å ta vare på egne hjem. Reportasjen skiller seg ut fra andre bidrag ved måten filmatiske virkemidler er brukt i historiefortellingen. Man velger å la bildene tale for seg selv, uten å overdøve dem med reporterens kommentar. Bildene og kommentar spiller på lag og utfyller hverandre. Historien er godt strukturert og bruker motstand som dramaturgisk motor. Innimellom all elendighet er det også glimt av humor og håp. Teamet lar seeren tolke undertekstene i bildene selv, uten å overforklare dem.»

Video dokumentar

1.pris: Øyvind Elvsborg, Helen Prestgard, Tone Grøttjord-Glenne, Åsa Mosberg, Robert Stengård, Therese Næss Diesen, Tom Chr. Lilletvedt og Sebastian Öberg, Sant og Usant

«Brødrene i skogen Brødrene Sven og Olaf er eneggede tvillinger. De har bodd hele livet på en gård ved Tyrifjorden og jobbet i skogen. De lever i pakt med naturen og prøver å finne smarte løsninger der de kan gjenbruke tingene sine. Men en dag dør Sven, og Olaf må prøve å finne en ny måte å leve livet sitt, uten tvillingbroren.»

Juryens begrunnelse:

«Denne filmen skildrer en norsk virkelighet som kan oppfattes som udramatisk og kjedelig, men hvor man evner å se det store i det lille. På en stille men kraftfull måte forteller filmen hvor vanskelig og ensomt det kan være å fortsette livet når ens nær- meste pårørende dør. Filmen er en visuell nytelse å se på, og juryen vil spesielt framheve filmens helhetlige formspråk som er gjennomført fra start til slutt. Foto, klipp, musikk og lyddesign er nenn- somt tilpasset historie og tematikk. Filmen har en ro og verdighet over seg, som nærmest gjør den til en meditativ opplevelse med plass for refleksjon og ettertanke.»

Powered by Labrador CMS