Google Home (til venstre) og Google Home Mini vil mest sannsynlig ligge under mange juletrær i år. Foto: Schibsted Media

Stadig flere tilbyr nyheter for smarthøyttalere, men lytterne fortrekker musikk og været

Vil ting endre seg første juledag?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reuters Institute slapp for noen uker siden rapporten The Future of Voice and the Implication for News.

Rapporten fokuserer på såkalte smarthøyttalere, høyttalere med innebygget stemmestyrt assistent. Spådd til å bli årets julegave etter at Google Home ble lansert i Norge helt på tampen av oktober.

Musikk og været på topp

Rapporten peker på at det finnes lite data om bruken. Norge er bare så vidt nevnt, noe som ikke minst skyldes at de første høyttalerne som forstår norsk ble lansert for en knapp måned siden.

Men også fra mer modne markeder er det begrenset med statistikk.

Noe statistikk finnes imidlertid, og det man blant annet ser er at smarthøyttalere vokser raskere enn både smarttelefoner og nettbrett på tilsvarende tidspunkt etter at de kom på markedet.

Hva betyr dette for mediebransjen? Vanskelig å si, men for øyeblikket fremstår ikke lytting til nyheter som førstevalget hjemme hos dem som har smarthøyttalere:

  • Avspilling av musikk ser ut til å dominere.
  • Fire ganger så mange sjekker været som nyheter.
  • Teknologien har så langt store mangler.

Her er noen andre funn som trekkes fram i rapporten:

  • Mer enn én av ti voksne amerikanere (14 prosent) bruker smarthøyttalere jevnlig. Dette tilsvarer 34 millioner mennesker i 17 millioner hjem. Bruken i Storbritannia (10 prosent) og Tyskland (5 prosent) er lavere, men den har cirka doblet seg i løpet av det siste året.
  • For storbrukerne er smarthøyttalere nå det første og siste kontaktpunktet med teknologi i løpet av dagen. Ofte erstatter denne radio eller smarttelefon på soverommet. Dette kan bety at smarthøyttalere blir et kritisk sted for nyhetsmedier å være til stede.
  • Det store flertallet av brukerne internasjonalt er fornøyde. To tredjedeler sier at de vil erstatte eller oppgradere sin smarthøyttaler når det blir nødvendig.
  • Men dårlig stemmegjenkjenning, begrenset funksjonalitet og vanskeligheter med å få høyttaleren til forstå mer en noen enkle kommandoer, frustrerer også brukerne.

Vet lite om bruken

VG, Sol, TV 2, NRK, P4 og Radio Norge tilbyr allerede nyheter via Google Home. Det finnes lite informasjon om i hvor stor grad brukerne lytter til nyhetene.

– Vi vet veldig lite om bruken, sa Sol-redaktør Andreas Carlsen da han besøkte Norsk Redaktørforenings høstmøte i november.

Han trakk paralleller til hvordan det var å jobbe med nyheter på nett tidlig på 90-tallet. Teknologien var mangelfull og man visste lite både om potensial og hva folk egentlig vil ha.

Fra Reuters Institute-rapporten kan vi lese at lytting til nyheter på smarthøyttalere for øyeblikket trolig er lavere enn man kunne forventet. Men tallene er usikre.

De som lytter til nyheter, velger ekstremt korte nyhetssendinger. Mange er ukjente med hvilke muligheter som finnes, ikke minst hvordan de skal finne sine nyhets -favoritter eller -kanaler. Andre igjen er skuffet over at innholdet ikke er bedre tilpasset, men ofte er ordinære radiosendinger eller tekstbaserte artikler som leses opp.

Kun én av fem daglig

  • Selv om halvparten av smarthøyttalereierne i undersøkelsen sier at de bruker den til å lytte til nyheter, er det kun én av fem som gjør dette daglig.
  • Kun én av hundre sier at nyheter er viktigst. Cirka 60 prosent mener at avspilling av musikk er den viktigste funksjonen, og fire prosent mener å få oppdatering på været er det viktigste.
  • Veldig få bruker tid på å endre standardinnstillingene. Det vil si at nyhetstilbydere som er ligger inne i «startpakka» får en kjempefordel sammenlignet med dem som kommer til senere.
  • Veldig mange får ikke med seg hvem som leverer nyhetene.
  • Interessen for podkast er lav på smarthøyttalere. Enkelte var ikke klar over at det var mulig å lytte til podkaster, mens andre igjen mente at podkaster er for personlig til at man lytter til dette sammen med familien.

I slutten av november la Mediebedriftens Landsforening fram sin undersøkelse Betaling for nyheter 2018. Her er smarthøyttalere nevnt, men ikke så mye mer - det lille som står der gir likevel et lite innblikk i det norske markedet:

  • 8 prosent svarer at de har hørt nyheter på en smarthøyttaler, og 2 prosent bruker smarthøyttalere til nyheter minst ukentlig.
  • Det er først og fremst menn, personer under 45 år og folk fra Oslo og Akershus som bruker stemmestyrte assistenter.
  • Bruken er forventet å øke.

Kan øke i jula

Med tanke på at Google Home er spådd å bli en av årets julegaver, er man i Sol-redaksjonen spente på hvordan trykket blir første juledag.

Sol-redaktør Andreas Carlsen ser ikke bort ifra at mange kommer til å teste ut dette for første gang denne dagen.

Powered by Labrador CMS